Van de 18 studenten die in het Brunel Solar team werken aan de nieuwe zonneauto komen er drie uit Zuid-Kennemerland. Vandaag zijn ze met gezonde spanning naar de presentatie van de nieuwe auto Nuna 12 gekomen. “We hebben het een jaar lang geheim moeten houden voor familie en vrienden eindelijk hoeven we er niet meer zo om heen te praten”, legt Tijn van Weel uit.
Eerder reisde Tijn al met een oude zonneauto naar zijn oude middelbare school in Haarlem. “Ik heb er heel veel zin in om straks te laten zien wat wij dit keer hebben gemaakt”, vertelt hij vlak voor de presentatie.
Voor de presentatie heeft het team ook de eerste zonneauto Nuna 1 uit 2001 van het team meegenomen. “Je ziet echt een andere vorm, deze is nog boller dan die van ons. Er zit natuurlijk 20 jaar verschil tussen de auto’s, dus is er ook veel innovatie in de techniek. Zo gebruiken wij nu kleinere zonnecellen die meer energie opleveren”, legt Kees Broek uit.
De Nuna 1 heeft wel een aantal speciale zonnecellen. “Deze komen echt uit de ruimte”, zegt Kees wijzend naar een aantal zonnecellen. “Via Wubbo Ockels, die het team begeleide, zijn deze gedoneerd. Ze komen van de Hubble Space Telescope af. Deze zijn in 1993 vervangen en met een spaceshuttle terug op aarde gekomen.”
Op de huidige auto is een eerbetoon te zien aan Wubbo Ockels. “Er staat een astronaut op, natuurlijk voor onze oude teamcoach”, legt Tijn uit. “De leeuw erachter staat voor Nederland.”
Naast de leeuw zit er ook een stuk haai op de auto. “Wij beplakken een deel van de auto met haaienhuid omdat dat de luchtweesrand vermindert”, legt Basthian Galenkamp uit. Hij is samen met drie andere verantwoordelijk voor de aerodynamica van de auto.
Er wordt veel inspiratie uit de waterwereld gehaald. “Dat komt omdat daar de weerstand dichter is dus evolutionair gezien heeft daar de meeste ontwikkeling plaats gevonden.” De vorm van de auto is geïnspireerd door een catamaran boot.
Op 22 oktober begint de race in Australië. Verschillende teams van Universiteiten van over de hele wereld racen dwars door Australië met een eigen zonneauto. In vijf dagen moeten ze meer dan 3000 kilometer afleggen. Een aantal andere teams hebben ook al hun auto gepresenteerd. “Wij focussen vooral op ons zelf, wij weten dat we een betere auto dan vorig jaar hebben gebouwd en gaan er vol voor”, aldus Tijn.