De inspraakperiode van het nieuwe fietsbeleid van de gemeente Haarlem loopt op 15 februari af. Tot die tijd kunnen de Haarlemmers reageren op het plan om nog meer mensen op de fiets te krijgen.
Onder de twee en een halve kilometer verplaatsen 75 procent van de Haarlemmers zich nu op de fiets of te voet. Het doel is om dit te verhogen naar 90 procent. Voor afstanden tussen twee en half tot tien kilometer hoopt de gemeente op een stijging van 35 procent naar 50 procent. Dit wil zij onder meer realiseren door deze vier maatregelen: een fietsring, meer groenlicht, minder 50km wegen en betere fietsroutes.
Fietsring
Een aantrekkelijke fietsring om de binnenstad moet fietsers verleiden om op drukke momenten om de binnenstad heen te rijden. Met vrijliggende fietspaden, autoluwe wegen en door extra bomen langs de ring te plaatsen moet de route extra aantrekkelijk worden voor de fietser.
De ring betekent ook dat een aantal nu nog drukke wegen rond de binnenstad op de schop moeten.
Binnen in de ring moet het een voetgangers domein worden met meer ruimte voor fietsparkeerplaatsen. Het is de bedoeling dat snor- en bromfietsers aan de rand van de binnenstad een plekje krijgen, terwijl fietsers hun rijwiel dicht bij de eindbestemming moeten kunnen parkeren.
In het beleidsplan worden nieuwe fietsparkeerplaatsen gecreëerd en met de bestaande stallingen slimmer omgegaan. Zo wil de gemeente een digitaal wegwijzer systeem maken naar bewaakte fietsenstallingen zodat je kan zien waar plek is.
In de binnenstad blijven een paar belangrijke fietsaders zoals de Gedempte Oude Gracht en Spaarne in stand. Het plan spreekt niet over het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan. “Daar loopt nog een ander onderzoek naar”, aldus wethouder Van Leeuwen.
Groenlicht
Ook de stoplichtencycli moeten worden aangepast. “Per cycli moet het fietslicht twee keer op groen springen”, aldus het rapport. Dit zou beter zijn voor de fietsdoorstroming.
50km
Fietspaden die naast 50km wegen liggen, moeten vrijliggend worden gemaakt. Wanneer de weg lastig over te steken is, zal er aan beide kanten van de weg een pad komen. Is er te weinig ruimte dan moet de maximale snelheid worden verlaagd naar 30km.
Fietsstadverkiezingen
Overigens betekent het niet dat werkzaamheden gelijk door de hele stad gaan beginnen bij goedkeuring van het plan. Er wordt gesproken over Werk met werk dat betekent dat aanpassing pas doorgevoerd gaan worden als de desbetreffende wegen op de planning staan voor onderhoud. Hierdoor kan het nog jaren duren voordat het plan werkelijkheid is. Het doel om bovengemiddeld te score in de Nederlandse fietsstadverkiezingen staat dan ook pas in 2040.