Een van de dieptepunten in het onderwijs als gevolg van de coronaperiode is de impact die de besmettelijke ziekte heeft gehad op kinderen, zo komt naar voren in een interview met de rector van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem, Jan Henk van der Werff. “We merken dat onze leerlingen veel last hebben van de nasleep van de pandemie”, vertelt hij in het radioprogramma Haarlem Vandaag op Haarlem105.
“Ik spreek voor mezelf, maar dat hebben we misschien toch een beetje onderschat”, zegt Van der Werff.
Dat de coronaperiode, met de maatregelen en de lockdowns, een enorme impact heeft gehad op leerlingen op verschillende gebieden, is bekend. Het idee dat eventuele leerachterstanden ingehaald konden worden door meer lesuren aan te bieden, bleek uiteindelijk prettig voor de scholieren, maar daar bleek niet de grootste urgentie te liggen.
Luister hieronder het hele interview terug. Tekst gaat verder onder de video
In het afgelopen jaar ging Van der Werff meer kijken naar cognitieve vaardigheden waar leerlingen steun bij konden gebruiken. “We moeten veel meer kijken naar aspecten zoals concentratievermogen, goed kunnen plannen en motivatie, dan naar ‘meer Grieks’ of ‘meer wiskunde'”, zo vindt hij. “We moeten echt een situatie creëren waarbij kinderen hun leerplezier en leervermogen weer terug krijgen.”
Van der Werff denkt dat ze meer kunnen en moeten doen aan het sociaal en emotioneel welzijn van leerlingen. “Het is ook een moeilijker opgave, want het is maatwerk en wordt vaak individueel bepaald. Gelukkig hebben we binnen de school de middelen om dit goed op te pakken”, aldus de rector. Wel zegt hij dat er nog veel werk aan der winkel is om hiermee aan de slag te gaan.
Ondersteuning van buitenaf
Van der Werff, deze zomer precies drie jaar rector bij het Stedelijk Gymnasium vindt het best een zoektocht om leerlingen te helpen met het ‘persoonlijke pakket’ dat ze nodig hebben en dit ook goed ten uitvoer te brengen. Mede daarom is er voor gekozen om ook ondersteuning van buitenaf in te schakelen. “Dit zijn dingen die groter zijn dan de kennis die wij als school voorhanden hebben en daarom betrekken we er externen bij.”
Vooruitkijkend op het komende schooljaar wordt rekening gehouden met nieuwe coronavarianten en toename in besmettingscijfers, waarbij ook mogelijke lockdowns niet kunnen worden uitgesloten. “Het is niet te hopen maar we weten het niet. Het zou kunnen dat er weer een periode komt van onderwijs op afstand, en daar moeten de leerlingen en docenten op voorbereid blijven,” zegt Van der Werff.
Metacognitieve vaardigheden
“Daarom wordt het programma in de eerste klassen aangepast en hebben we vaardigheden die passen bij online leren naar voren geschoven.” Hij doelt daarmee op een programma waarbij mentoren leerlingen helpen. Een programma dat zich richt op metacognitieve vaardigheden: kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, te sturen en te controleren.
“Corona heeft veel verstoord, maar het was ook een uitdaging ermee aan de slag te gaan en de situatie het hoofd te bieden”
Jan Henk van der Werff, rector Stedelijk Gymnasium
Door alle zorgen rond Corona zou je bijna vergeten dat er ook een aantal belangrijke hoogtepunten te melden zijn. Van de Werff deelt tevreden mee dat de verbouwing van de school eindelijk is gestart. De verhuizing is onverwacht soepel verlopen en vol verwachting wordt uitgekeken naar het moment dat er straks weer een schoolgebouw staat dat beschikt over alle benodigde faciliteiten, frisse lucht en een goede toegankelijkheid.
Welverdiende vakantie
Het was een turbulente periode waarin Van der Werff ontzettend veel heeft geleerd. “Corona heeft veel verstoord maar het was ook een uitdaging om ermee aan de slag te gaan en de situatie het hoofd te bieden,” concludeert de rector. Volgend schooljaar gaat het schoolhoofd weer goed voorbereid van start, maar eerst staat een welverdiende vakantie in de planning.