Het schilderij van stadsheldin Kenau Simonsdochter Hasselaer, in de volksmond Kenau genoemd, dat normaal in het stadhuis hangt, wordt gerestaureerd. Maar het kunstwerk zal daar naderhand zeer waarschijnlijk niet meer terugkeren. Tijdens het radioprogramma Haarlem Vandaag uit Hart voor Haarlem-raadslid Louise van Zetten haar ongenoegen over de restauratie en het verhuizen van het eeuwenoude schilderij. “Het stadhuis is een sombere bende.”
“Kenau is onze heldin, ze staat symbool voor de strijdbare vrouw. Daar herken ik mezelf wel in”, begint Van Zetten. Ze vindt dat stadshelden zoals Kenau (1526-1588) meer aandacht moeten krijgen. “Als je kijkt naar het 25 jaar oude boek van de geschiedenis van Haarlem (Deugd boven Geweld, red.), daarin krijgt Kenau niet eens een alinea, alleen een plaatje. Ik vind dat zij meer aandacht moet krijgen”, stelt het doorgewinterde gemeenteraadslid.
Luister hieronder het hele radio-interview terug met Louise van Zetten
Tegenwoordig staat de naam synoniem voor een bazige, onvriendelijke vrouw, dat is afgeleid van Kenau, die in de zestiende eeuw scheepsbouwer en houthandelaar was en bekend werd door de legende over haar verzet bij de verdediging van Haarlem tijdens de Tachtigjarige Oorlog.
Vies
De staat van het grote schilderij van haar heldin stoorde Van Zetten al jaren. Het hangt in de Fabriciuskamer in het stadhuis, waar de gemeenteraad vergadert. “Ik vond het zo vies”, vertelt Van Zetten tijdens het radio-interview. “Je ziet wel de Nederlandse vlag, maar daar zit een grauwsluier overheen.” Toen kwam ze met het plan om het oude schilderij te laten restaureren.
“Het is natuurlijk wel een beetje zuur als de burgemeester, met zijn paternalisme, ineens bedenkt ‘het hangt daar hangt niet goed in die Fabriciuskamer'”
Louise van Zetten, Hart voor Haarlem
Haar partij, Hart voor Haarlem, dient een motie in om het schilderij op te laten knappen. Dit plan blijkt populair onder de andere raadsleden. Een restaurateur is, tot haar vreugde, snel gevonden. “Ik heb contact gezocht met het Frans Hals Museum, en die zagen er wel een project in”, vertelt Van Zetten, die geschiedenis heeft gestudeerd.
Symbool
Haar enthousiasme blijkt van korte duur wanneer burgemeester Jos Wienen aangeeft dat het schilderij niet terug zal keren naar het stadhuis. “Ik zie het echt als een symbool, als onze heldin in de gemeenteraad. Dan is het natuurlijk wel een beetje zuur als de burgemeester, met zijn paternalisme, ineens bedenkt ‘het hangt daar niet goed in die Fabriciuskamer'”, zegt een duidelijk gepikeerde Van Zetten.
Het schilderij van Kenau verhuist naar het Noord-Hollands Archief in de Janskerk. Van Zetten is zeer ontevreden met deze nieuwe locatie. “Daar komen niet ontzettend veel mensen. Daarnaast staat de kerk niet heel erg symbool voor de emancipatie van de vrouw. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen.”
“De raadzaal is al helemaal kaal, daar hingen de gravenportretten. Die zijn ook door de burgemeester weggehaald”
Louise van Zetten
Van Zetten vermoedt dat de burgemeester zelf met het idee voor de verhuizing is gekomen. “Dat blijkt dus, dat een man weer het voortouw neemt”, zegt ze. “En dat is toch wel zuur.”
Ze heeft weinig hoop dat de beslissing van de Haarlemse burgervader nog terug kan draaien. “Het gaat om een meerderheid, ik weet niet of het andere mensen heel erg kan schelen.” Volgens Van Zetten is burgemeester Wienen al langer bezig om het stadhuis ‘uit te kleden’. “De raadzaal is al helemaal kaal, daar hingen de gravenportretten. Die zijn ook door de burgemeester weggehaald. Het is gewoon een ongelofelijke kale troep in het stadhuis.”
‘De kracht van Haarlem’
Van Zetten heeft weinig begrip voor de ‘opruimwoede’ van Wienen. Zij geeft aan het juist belangrijk te vinden dat de gemeenteraad op een passende plaats vergadert. “Ik vind niet dat we er erg luxe bij zitten. Ik denk juist dat het een symbool van de kracht van Haarlem is als je het hoogste orgaan van Haarlem in een aardige zaal laat zitten”, concludeert Van Zetten strijdlustig.