“Fenomenaal om een trein zo te zien”, is een van de eerste dingen die Minister van Financiën Sigrid Kaag op merkt wanneer ze de treinmoderniseringswerkplaats binnenloopt in Haarlem. “De minister is de enige aandeelhouder en daarmee de baas van de Nederlandse Spoorwegen. Zij wil graag weten hoe het met het bedrijf gaat”, legt Wouter Koolmees, ceo van de NS, de komst van de bewindsvrouw uit.
Nadat de minister hartelijk was ontvangen en schoenen met stalen neuzen had aangetrokken kreeg ze een rondleiding. Ze liep samen met een NS-delegatie door de fabriek in de Waarderpolder.
Paplepel
Koolmees die Kaag goed kent van zijn D66-verleden, dacht daar duidelijk hetzelfde over. “Het is er niet met de paplepel ingegoten, maar mijn vader werkte vroeger voor de ‘RET’ in Rotterdam. Wel bij het bus- en tramgedeelte, maar ik blijf zo’n fabriek indrukwekkend vinden”, aldus de ceo.
Statushouders
Aangekomen bij de koffiecorner sprak de minister kort met twee statushouders die bij de NS werkzaam zijn. “Het personeelstekort proberen wij in deze fabriek op te vangen door statushouders op te leiden tot monteur”, vertelt Koolmees. In de werkplaats van de Haarlemse Treinmodernisering lopen vijftien statushouders rond en in de rest van Nederland heeft de NS nog twaalf andere statushouders in opleiding.
Volgens Kaag is de NS een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Naast een inclusieve werkvloer wordt er in de Haarlemse fabriek veel hergebruikt en gerecycled. Dat is goed voor natuur en milieu en drukt de prijs ook een beetje.”
“Het aantal reizigers is nog steeds
niet terug van voor de coronadip”
Dat drukken van de prijs is ook nodig omdat een treinkaartje niet goedkoop is. “Het aantal reizigers is nog steeds niet terug van voor de coronadip. Dat komt ook door het hybride werken en de inflatie speelt eveneens een rol in de prijs”, verklaart Kaag.
Ondertussen loopt de delegatie langs een bord over de toekomstplannen van de fabriek. “In 2025 willen wij het grootste gedeelte van de nieuwbouw af hebben”, vertelt directeur Treinmodernisering, Hans Seegers. De geschatte prijs ligt tussen de 110 en 120 miljoen. “Daar moet de aannemer eerst zekerheid over geven.”
De reis vervolgt en brengt de bewindsvrouw van totaal gestripte treinen naar de verdere bouwfases van de modernisering van treinen. “Er gebeurt hier ontzettend veel op het vlak qua vernieuwing en modernisering. Ik vond het een heel leuk bezoek”, besluit Kaag haar toer door het bedrijf.