Een verfijnde 17de eeuwse blik op Haarlem heeft ervoor gezorgd dat het Frans Hals museum samen is gaan werken met overburen ABC architectuurmuseum. “Wij zijn alles na de 17 eeuw”, vertelt Gabriël Verheggen ,directeur van het ABC museum. In het museum hangen foto’s van de plekken die de meesters uit de 17de eeuw hebben geschilderd. “Je ziet wat er veranderd is, en wij leggen uit waarom en hoe. Het leuke is dat je met deze informatie heel goed voor zelf kan bepalen wat je van de veranderingen vindt een zelf een mening kan creëren voor de toekomst.”
Lidewij de Koekkoek, directeur van het Frans Hals museum is blij dat de tentoonstelling meer toont dan alleen het perfect plaatje uit de 17de eeuw. “Het allerbelangrijkste en voor mij een persoonlijke boodschap van deze tentoonstelling: We willen met ons allen deze mooie stad over honderd, maar ook over duizend jaar nog in de armen sluiten en dan is het belangrijk dat de mensen, de planeet maar ook de duinen er nog zijn”, zegt ze.
De wereldberoemde schilderijen, die allemaal een perfect beeld van Haarlem tonen, werden niet alleen gemaakt uit liefde voor de stad. “Het was ook een commercieel succes, rijke Haarlemmers kochten ze en uiteindelijk ging het de hele wereld over”, vertelt Koekkoek. Conservator Norbert Middelkoop legt uit dat de schilderij een perfecte wereld in Haarlem tonen. “Het is bijna altijd mooi weer, er is geen armoede te zien en alles lijkt perfect, terwijl er aan het eind van de periode een crisis gaande was”, stelt Middelkoop.
‘Mooier beeld’
De schilders gingen soms zo ver in het perfectioneren van de stad, dat ze schilderij maakte uit meerdere perspectieven. Zo is een schilderij met een blik op de Bavo kerk vanuit de Smedestraat uit twee hoeken geschilderd, waardoor de straat breder lijkt. “Onze fotograaf had deze mogelijkheden niet, de foto’s tonen de werkelijkheid en hebben niet zoals de schilders in de 17de eeuw een mooier beeld gephotoshopt”, lacht Verheggen.