Silicon Valley aan het Spaarne, zo zou je Haarlem niet direct omschrijven. Toch zijn er vandaag en morgen op het MAAK-terrein in de Waarderpolder de nieuwste technologische hoogstandjes te zien tijdens Taste The Future. Vrijdag is de dag speciaal voor bedrijven en vandaag staat het onderwijs centraal. En dat is nodig, want volgens Henk Jan van’t Zand doen middelbare scholen bar weinig aan technologie.
Veel meer lessen in leren programmeren, robotica en werken aan projecten in plaats van stampen van kennis, daar pleit de ambitieuze Van’t Zand voor. “De lessen zijn te gering”, zegt de natuurkundedocent.
“Met het STO (Sterk Techniekonderwijs, een instelling die opkomt voor techniekonderwijs op scholen. Red) “is het nieuwe schoolvak technologie en Toepassing ontwikkeld, waar honderdvijftig pilotscholen mee bezig zijn. Het komt er dus wel aan, alleen het is nog te weinig”, stelt hij.
Tekst gaat door onder de foto.
De natuurkundedocent pleit er zelfs voor om de centrale-examens anders aan te pakken. “Nu is het tachtig procent leren en twintig procent dingen maken, waarom wordt dat voor sommige leerlingen die daar goed in zijn niet ongedraaid?”, vraagt hij zich af.
“Dit blokje kan ik zo programmeren, dat het op groen springt als er een auto aan komt rijden”
Henk Jan van’t Zand, docent natuurkunde en technologie
Van’t Zand heeft ook een eigen stand op Taste The Future waar een computerprogramma gekoppeld is aan blokjes waarmee een verkeerssituatie kan worden nagebootst. “Dit blokje kan ik zo programmeren dat het op groen springt als er een autootje aan komt rijden, maar dan moet er natuurlijk een ander blokje, waar iemand wil oversteken, automatisch op rood springen.”
Op een computerscherm is een wirwar van koppelingen (wegen) met verkeerslichten te zien, die in verbinding staan met de blokjes buiten de computer. “Je kunt de wegen zo ingewikkeld maken als je wilt, maar dit is zeker een leuke manier om leerlingen, van VMBO-T tot VWO, met technologie te leren omgaan”, aldus de docent.
Revolutionair
Op de vraag of Henk Jan zich als een revolutionaire ziet, moet hij lachen: “Ik ben ervoor om de leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. Dit hier om ons heen, de 3D-printers en robotten, is niet de toekomst. Het is er al, dus het is belangrijk dat ze leerlingen ermee aan de gang gaan.”