Dit hele weekend vindt de historische Grand Prix in Zandvoort plaats. Dit betekent oude Formule 1-wagens, maar ook andere oude raceauto’s op het circuit. Aangezien het circuit 75 jaar bestaat, wordt er groot uit gepakt. Zo is er sinds vorige week al een tentoonstelling in het Zandvoorts museum te zien over de Formule 3 en is er een media update tijdens het weekend.
Zakelijk directeur Robert van Overdijk begint de update met de mededeling ‘dat er eigenlijk nog niet veel nieuws is.’ Tot 2025 heeft Zandvoort een contract en er zijn nog geen gesprekken gaande over een mogelijk vervolg. “De organisatie achter de F1 prijst ons evenement qua fan beleving”, zegt Van Overdijk.
Tekst gaat door na de video
Van Overdijk blikt vooruit op het Formule 1-weekend, en benoemde specifiek de race op 27 augustus. “Om aan het einde van de dag een betere uitstroom te regelen, wordt er een extra podium geplaatst”, zegt hij. Ook wordt er gekeken naar hoe het evenement voor iedereen veilig kan verlopen. “Wij hebben nu niet alleen een WhatsApp-nummer waar je ons op kan bereiken, maar er zullen ook fysieke plekken op het circuit zijn met mannelijke en vrouwelijke vertrouwenspersonen.”
“Misschien hebben wij straks wel twee Nederlanders in de punten op Zandvoort”
Jan Lammers, sportief directeur Circuit Zandvoort
Jan Lammers ging dieper in op het sportieve vlak van de Formule 1. Hij pakte de tussenstand erbij en fantaseerde over een Verstappen die op Zandvoort kampioen werd, maar ook de Vries heeft zijn aandacht. “Ik zie dat hij zijn draai nu aan het vinden is. Misschien hebben wij straks wel twee Nederlanders in de punten op Zandvoort”, aldus Lammers.
Tijdens het uitverkochte evenement kunnen 105.000 mensen genieten van het racespektakel, dit jaar proberen ze dit nog duurzamer dan vorig jaar te doen. “Die twintig auto’s op het circuit maken niet zoveel impact”, aldus van Overdijk. “Het gaat om alles wat er om heen gebeurt.”
“Er wordt geen strijd meer geleverd, omdat de coureur die ingehaald wordt weet dat hij geen kans heeft”
Ernest Knoors, analist en voormalig F1 engineer
Analist en voormalig F1 engineer Ernest Knoors geeft een kijkje in de keuken van de racewagens. “Op het circuit is het vooral een tactische race, wanneer je vooraan ligt heb je een groot voordeel”, legt Knoors uit. “Tegenwoordig helpt DRS heel veel met inhalen, en wordt er geen strijd meer geleverd, omdat de coureur die ingehaald wordt weet dat hij geen kans heeft.”
Minder mogelijkheid tot inhalen
Al eerder toonde Haarlem105 aan dat Zandvoort op inhaalgebied voor de televisiekijker minder leuk is dan andere Europese races. In deze vergelijking viel op dat er in de jaren ’80 veel meer op Zandvoort werd ingehaald dan tegenwoordig.
“Dat komt doordat de aerodynamica veel belangrijker is tegenwoordig. Wanneer jij 800 kilo downforce creëert, maar als je vlak achter een andere auto rijdt verlies je hier een groot deel van en ben je minder snel. Hierdoor is inhalen veel moeilijker dan vroeger”, zegt Knoors.
Tekst gaat door na de afbeelding
Coureur Mark Dwyer uit het Verenigd Koninkrijk bestuurt dit weekend een Osella FA1 die ook in de jaren ’80 mee deed aan de F1. “De auto’s hebben geweldige grip door de dikke banden en kunnen op hoge snelheid door de bochten”, legt hij uit. Knoors is het met hem eens. “Wanneer de reglementen meer inzetten op mechanische grip (banden en ophangingen) en minder op grip door vleugels, kunnen de races hier in Zandvoort qua inhalen een stuk interessanter worden.”
Nieuwe regels
FOM, de organisator van de Formule 1, is nieuwe regels aan het opstellen voor het seizoen 2026, precies het eerste jaar dat Zandvoort geen contract meer heeft. “De FOM is natuurlijk niet bezig met alleen maar een circuit, ze willen de sport aantrekkelijker maken en moeten zorgen dat de regels het racen op het circuit promoot”, zegt Knoors. Volgens hem kan dat door minder in te zetten op aerodynamica en meer op mechanische grip. Dit zou ook goed zijn voor het kijkplezier op Zandvoort.
Voor mensen die de uitverkochte Grand Prix eind augustus niet kunnen bijwonen, is er dit weekend genoeg te beleven tijdens de historische F1, en volgende week tijdens de DTM, waar onder andere David Schumacher, de neef van Michael Schumacher, aan meedoet.
Impressie Historic Grand Prix Zandvoort 2023
Heb jij het evenement gemist. Kijk hieronder nog een kleine impressie van het weekend. Gemaakt door cameraman Gijs de Bruine.