Horecagelegenheden moeten vanaf aanstaande maandag informeren naar de naam en contactgegevens van hun gasten, maakte premier Rutte gisteravond bekend op de persconferentie over het coronabeleid. Hoe denkt de Haarlemse horeca over deze nieuwe maatregel?
“Het is dubbel”, zegt de eigenaar van Bambu Kitchen en Bar aan de Grote Markt tegen Haarlem105. “Aan de ene kant moeten we er met z’n allen iets aan doen. Dan helpen we graag. Maar ik vind wel dat er met twee maten wordt gemeten. Waarom wordt de horeca daarop aangepakt? Waarom moet het niet bij Albert Heijn en in de trein? Het is wéér de horeca die extra regels krijgt. Ik denk dat ik ook meer personeel moet inzetten.”
Lastig
Bij Café De Lift, aan de overkant van dezelfde markt, zijn de eigenaren nog aan het brainstormen over hoe ze met de nieuwe maatregel moeten omgaan. “Het is wel goed, maar wel lastig. Hoe moeten we dat doen? Extra personeel? Misschien moeten we briefjes op tafel leggen met een pen erbij. Maar ja, dat is ook niet zo hygiënisch”, zegt de eigenares.
“Het is een inbreuk op je privacy”
De eigenaar van Taverne De Waag, op de hoek van de Damstraat en het Spaarne, heeft ook dubbele gevoelens over de registratie van gasten. “Ik begrijp het wel, maar het is ook een inbreuk op je privacy. Ik vind het wel ver gezocht. Maar wat moet, dat moet. Ik houd me altijd aan de regels. We zullen formulieren moeten maken. Ik ga geen extra mensen inzetten. We draaien al op halve capaciteit.”
“Iedereen moet het”
Ook al moeten café’s en restaurants straks gaan vragen naar de namen en gegevens van hun bezoekers, toch is het voor deze mensen niet verplicht om die gegevens te verstrekken. Horecagelegenheden kunnen registratie wel als voorwaarde stellen om naar binnen te mogen. Bambu Kitchen en Bar geeft aan mensen niet te weigeren, als ze geen naam en adres willen geven. De andere twee gelegenheden gaan dat wel doen. “Het is niet anders; iedereen moet het”, zegt Taverne De Waag.
Sluiting
Mocht blijken dat in een horecagelegenheid een corona-uitbraak heeft plaatsgevonden, dan kan dat café of restaurant maximaal twee weken worden gesloten. Hoe kijken de Haarlemse horeca-eigenaren hier tegenaan? “Dat is wel een dingetje”, zegt Bambu Kitchen en Bar. “Ik begrijp het wel, maar het kan een financiële tegenslag betekenen. Hoe zit dat straks in de praktijk? Word je dan gecompenseerd? Daar heb ik vragen over. Het is dikke pech als het je overkomt.”
“Ze lappen alles aan hun laars”
Ook Café De Lift heeft begrip voor een eventuele sluiting in zo’n geval. “Het is heel vervelend, maar ik denk wel dat het moet. Je personeel is dan misschien ook besmet. Laat het een voorbeeld zijn voor alle horeca, want ze lappen alles aan hun laars. Bij de buren, maar ook in de Lange Veerstraat zitten soms wel acht mensen aan één tafel, vooral jongeren. En er wordt niet gehandhaafd.”
“Mensen moeten twee meter afstand houden”
Taverne De Waag is tegen sluiting. “Ik vind dat te ver gaan, als je al maatregelen hebt genomen. Dit werkt niet. Het is water naar de zee dragen.” Zelf heeft de eigenaar voldoende maatregelen getroffen om het coronavirus tegen te gaan, zegt hij. “Wij laten mensen niet anderhalve meter, maar twee meter afstand van elkaar houden. We gaan steriel te werk. Ik ga straks alleen de zij-ingang gebruiken, zodat mensen niet over ons terras lopen. Maar we kunnen niet dicht. Alle lasten, zoals de huur, gaan gewoon door. Als je er alles aan gedaan hebt, dan kun je er niet meer aan doen.”