De gemeenteraad van Zandvoort heeft dinsdagavond unaniem ingestemd met een investering van zo’n 1,3 miljoen euro voor verbeteringen aan het spoor. In totaal dragen omliggende gemeenten, de provincie, het ministerie en partijen als Prorail en NS voor zeven miljoen euro bij om de treinencapaciteit te kunnen verhogen op de lijn ‘Amsterdam-Haarlem-Zandvoort’. De Formule 1-race van volgend jaar heeft daarbij als ‘vliegwiel’ gefungeerd.
Volgens NH Nieuws zijn de Zandvoortse partijen allemaal blij dat het kustdorp straks beter bereikbaar wordt. Sommige raadsleden krijgen meteen toekomstvisioenen. Want als het spoor en het station dan toch verbeterd worden, waarom zou er dan ook meteen geen nachttrein kunnen gaan rijden en acht treinen per uur tijdens de wintermaanden?
Overveen
Karim El Gebaly van GroenLinks wilde nog wel even stilstaan bij het feit dat Overveen waarschijnlijk hinder zal ervaren van het verhogen van het aantal treinen. Hij stelde voor om, samen met de andere betrokken investeerders, geld uit te trekken voor geluidswerende maatregelen in de buurgemeente. “Laten we een goede buur zijn. Zij ervaren daar de lasten, laten we een signaal afgeven dat we naar ze luisteren.” De meeste Zandvoortse partijen vonden het een sympathiek idee, maar zien het als een probleem voor Overveen en niet voor Zandvoort. “En ze hebben daar niet alleen maar de lasten. Vergeet niet dat er door die extra treinen straks veel minder auto’s en bussen door Bloemendaal naar Zandvoort rijden”, aldus een raadslid.
Wethouder Berendsen beloofde wel met de regio in gesprek te blijven over mogelijke overlast in Overveen en eventuele maatregelen daartegen, maar dat het nu nog te vroeg is om aan de vraag van GroenLinks te voldoen. “We moeten eerst weten wat er voor overlast is in Overveen en welke treinen er gaan rijden. Een sprinter maakt bijvoorbeeld minder geluid dan een Intercity.” In Bloemendaal, waar Overveen onder valt, wordt donderdagavond nog gestemd over de gemeentelijke bijdrage ter verbetering van het spoor.
Toegangsweg naar circuit
De Zandvoortse raad stemde ook met een meerderheid in met een versnelde procedure voor de aanleg van een nieuwe toegangsweg tussen de boulevard en het circuit. Die moet er komen om de veiligheid van de Formule 1-fans te garanderen. Het college wil daar snel een omgevingsvergunning voor verlenen, maar die hele procedure zou normaal 26 weken duren. En dát zou betekenen dat de weg niet voor de Formule 1-race in mei 2020 aangelegd kan worden. Mensen die een zienswijze willen indienen op de conceptvergunning of bezwaar willen aantekenen, krijgen daar wel dezelfde tijd voor als bij een normale procedure.
‘Naar de Champions League’
Wethouder Ellen Verheij-de Haas wil graag extra mankracht inzetten op het gebied van ondermeer communicatie en projectaansturing rondom de Formule 1, om ‘slagvaardiger en strategischer’ te kunnen handelen. “We zitten nu op het niveau van de Keuken Kampioen Divisie en moeten richting de Champions League de komende maanden”, aldus de wethouder. Door met ‘potjes te schuiven’ is dat mogelijk en blijft het binnen het budget. De raad stemde daarmee in, maar wel met ondermeer de vraag of het aantal helpende handen na de eerste editie van de F1 weer sterk verminderd zou kunnen worden. Van dat geld zou dan bijvoorbeeld een extern bureau ingehuurd kunnen worden om ‘de eerste race’ te evalueren.