Veel Haarlemmers betekenen graag iets voor een ander. Zij willen vooral tijdelijke hulp bieden. Dat blijkt uit een enquête onder 1.300 leden van het Digipanel Haarlem.
De vragenlijst werd in april ingevuld. Met het onderzoek wil de gemeente achterhalen in hoeverre Haarlemmers bereid zijn om iets voor een ander te betekenen, of actief deel te nemen in een maatschappelijke functie. En welke voorwaarden zij daaraan stellen.
Iets meer dan een op de drie ondervraagden verleent al tijdelijke hulp aan een ander. Er is sprake van tijdelijke hulp als iemand een ander eenmalig of een paar keer helpt zonder verplichtend karakter. De panelleden geven deze hulp vooral aan familie en buren. Hulp in de vorm van boodschappen doen en zorgen voor planten en huisdieren komt het meest voor, persoonlijke verzorging het minst.
Naast tijdelijke hulp is er langdurige, structurele hulp. Van de ondervraagde Haarlemmers onderhoudt 18 procent nu al een langdurige hulprelatie met iemand en 33 procent zou dat wel willen, maar dan vooral ‘misschien’. De helft van de ondervraagden voelt er helemaal niets voor. Voor degenen die een langdurige hulprelatie willen overwegen zijn vooral de klik met de ontvanger van de hulp belangrijk en daarnaast het soort hulp. Verleners van langdurige hulp richten zich vooral op familie.
Onder degenen die langdurige hulp willen geven, gaat de voorkeur het meest uit naar op structurele basis boodschappen doen. Naar de dokter of het ziekenhuis brengen en gezelschap houden, maken de top-3 vol. Voor hulp met een zwaarder karakter zoals huishouden en persoonlijke verzorging is de bereidheid het minst groot.
Haarlemmers lijken zich bewuster te worden van de ontwikkeling dat voor een aantal sociale taken, meer dan voorheen, de samenleving en de burger verantwoording gaan dragen. Bij deze maatschappelijke taken is een verschuiving merkbaar: vergeleken met een eerdere meting in 2011 ziet het panel hier een grotere rol weggelegd voor de samenleving. De gemeente herhaalt het onderzoek in de toekomst om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen. Het rapport is te vinden op de website van de gemeente.
foto: Haarlemmers helpen vooral bij het doen van boodschappen