Tientallen Oekraïense vluchtelingen hebben deze week gebruik gemaakt van het informatieloket aan de Zijlsingel dat speciaal voor hen is geopend. Hier kunnen ze terecht met al hun vragen over wonen, werken, geld en ook voor psychische hulp. Jeroen Gijze, locatiemanager van het informatieloket van het Rode Kruis, laat weten de mensen echt te willen helpen. “We sturen ze hier niet weg als het een vraag is die we niet zelf kunnen beantwoorden. Dan proberen we ze echt verder op weg te helpen en een afspraak ergens anders voor ze te maken als dat nodig is.”
Op dit moment worden er in de regio Kennemerland 1771 Oekraïense vluchtelingen opgevangen, waarvan een paar honderd in Haarlem. In de komende twee weken komen er nog 431 opvangplekken bij.
Het informatieloket is in het leven geroepen op initiatief van de gemeente Haarlem, waar de telefoon met hulpvragen van en voor Oekraïense vluchtelingen, roodgloeiend stond. “We merkten dat we ze toch vaak moesten doorverwijzen en dat we ons dan ook afvroegen of ze wel alle hulp kregen die ze nodig hadden”, vertelt burgemeester Jos Wienen. “Toen hebben we bedacht dat het handig is dat er één informatiepunt komt, waar mensen voor ze klaar staan van het Rode Kruis, Vluchtelingenwerk en de GGD.”
Dankbaar
Het loket is bedoeld voor de Oekaïense vluchtelingen in Haarlem en Zandvoort. Vluchtelingen uit Heemstede en Bloemendaal worden hier ook geholpen als ze zich melden, maar kunnen hier bijvoorbeeld geen BSN-nummer aanvragen. “Soms zie je hier mensen weglopen en dan komen ze later terug om ons te bedanken”, vertelt Gijze. “Dan merk je dat we ze echt hebben kunnen helpen en dat dit informatiepunt hard nodig is.”
Jeroen Gijze werd kort geleden gevraagd door het Rode Kruis om het informatieloket voor vluchtelingen te leiden. “Ik was hiervoor betrokken bij covid-ondersteuning en we waren net aan het afbouwen. Toen kwam dit, een nieuwe crisis.” Hij ziet dat de vluchtelingen deze week het loket al wel weten te vinden. “Ze willen graag werken, dat horen we veel. We hebben hier wel een tolk die helpt met vertalen want ze spreken niet allemaal Engels.”
Snel geregeld
Bij het loket proberen ze een slag te slaan tussen bedrijven en de vluchtelingen, zodat ze aan het werk kunnen. “We kunnen hier vaak al binnen een dag een BSN-nummer voor ze regelen. En dat is heel snel, als je het vergelijkt met buurgemeenten waar dit tot wel drie weken kan duren.”
Ook is de GGD aanwezig voor psychische ondersteuning. “We merken dat de vluchtelingen zich sterk voordoen. Soms hebben we een wat langer gesprek met ze in een aparte kamer en dan komt er wel wat ontlading, maar ze herpakken zich heel snel. Ze zijn wel van het type mouwen opstropen en doorgaan.”