Met een posteractie wil Sander van den Raadt, fractievoorzitter van TROTS Haarlem, aandacht vragen voor de ‘enorme overlast’ die het CBR in de Boerhaavewijk veroorzaakt. Ook in de media en op social media uitte Van den Raadt, zelf bewoner van de wijk, zijn onvrede over de vermeende overlast. Maar uit de reacties op social media lijkt het wel mee te vallen met de hoeveelheid bewoners die er ‘zoveel last van hebben’. Tijdens het radioprogramma Haarlem Vandaag geeft Sander van den Raadt tekst en uitleg, want is het wel zo erg gesteld met de overlast als Trots Haarlem suggereert?
“Het probleem is natuurlijk dat Haarlem sowieso steeds voller wordt, en steeds drukker, kijk bijvoorbeeld naar de Amerikaweg en de Boerhaavelaan”, zo stelt Van den raadt. Dat je dat niet het CBR kan verwijten, dat erkent hij, maar volgens hem heeft dat de problemen alleen maar met een jaar of twee jaar vervroegd. “Toen CBR zich hier vestigde was de afspraak met de gemeente dat de buurt zou worden ontzien door lesauto’s. Dat is een paar jaar goed gegaan, daarna heb je het gevoel dat niemand zich die afspraak meer kan herinneren.”
Tekst gaat door onder het radio-interview met Sander van den Raadt
Nadat Van den Raadt vanuit meerdere bewoners de onvrede hoorde, en deze ook zelf ervaarde, besloot Trots Haarlem om zich in te zetten voor de bewoners. Hij heeft een posteractie opgezet en wil daarmee aandacht vragen via de media en ook social media. Maar op de vraag of Van den Raadt ook even heeft aangeklopt bij het CBR om met hen direct in gesprek te gaan, is het antwoord ‘nee’.
Op de vraag of we daar niet zouden moeten beginnen: eerst het gesprek voeren met de mogelijke veroorzaker en dan pas naar buiten roepen, zegt Van den Raadt dat dat de taak was van het college. “Zij had de buurt gezegd dat zij ervoor zou zorgen dat ze er geen overlast van zouden krijgen”, voegt hij toe.
Aanzet tot een goed gesprek
Op de suggestie dat hij in de politiek zit en in de wijk woont en daardoor een gedegen kandidaat zou zijn om eens bij het CBR langs te gaan en te kijken hoe ze het samen kunnen oplossen, antwoordt Van den Raadt ‘daar zijn wel mensen geweest uit de buurt’. “Maar misschien is dit wel een mooie aanzet voor een goed gesprek. En wellicht is het inderdaad een heel goed idee als het gesprek onder leiding van Trots Haarlem wordt gevoerd.”
Er waren op social media veel mensen die zich konden vinden in het bericht en de actie van Trots Haarlem, maar er waren ook veel tegengeluiden van bewoners die zich er totaal niet in konden vinden. “Niks aan de hand, niemand heeft er last van, mensen zeuren om niks”, zo luidt een van de reacties op Facebook.
“Zodat de mensen die er nu helemaal geen last van hebben, straks ook kunnen genieten van een tachtig procent toename van lesauto’s door hun straat”
Sander van den Raadt, Trots Haarlem
Op de vraag of Trots Haarlem het probleem niet groter heeft gemaakt dan het eigenlijk is, zegt Van den Raadt: “Toen ik dat hoorde, dat een heleboel mensen nergens last van hebben, dacht ik dat we dan misschien in kaart moeten brengen waar deze mensen wonen en dan specifieke routes maken. Dat de rijlesauto’s misschien wel elke keer door dezelfde buurt gaan en dat die mensen er helemaal gek van worden en dat er twee straten verderop helemaal niemand komt en dat die mensen nergens last van hebben.”
Van den Raadt voegt als oplossing toe om de route aan te passen en dat bijvoorbeeld om het jaar een andere route gereden wordt. “Zodat de mensen die er nu helemaal geen last van hebben, straks ook kunnen genieten van een tachtig procent toename van lesauto’s door hun straat”, voegt hij met enig sarcasme toe.
Woonwijk
Van den Raadt heeft daarnaast aan het college gevraagd of zij ‘er nog iets aan gaan doen’. Volgens hem wil het college in gesprek gaan met omwonende. Wat hem betreft wordt er nogmaals bekeken of het CBR wel in een woonwijk thuishoort. “Haarlem is de enige stad waar dat zo is”, aldus de fractievoorzitter van Trots Haarlem.