Keren, draaien en zelfs tegen het verkeer inrijden. Burgwal-bewoners zitten er flink mee in hun maag: automobilisten die geen idee hebben waar ze heen moeten. Door een omleiding worden voertuigen over de Burgwal gestuurd. Niets aan de hand zou je denken, maar bestuurders komen, niet zelden gefrustreerd, na een rondje weer uit op het beginpunt.
Het is de bewoners allemaal te doen om een bord dat aan het begin van de gracht te zien is. “laten wij nou samen eens gaan kijken”, zegt bewoner Paul van Trigt die al veertig jaar aan de Burgwal woont. “In het begin heb ik hier zeker wel gestaan om mensen uit te leggen dat ze er niet in kunnen.”
Door de afzetting van de Lange Herenvest, een belangrijke verkeersaarder richting de snelweg, die parallel loopt aan de Burgwal, krijgen automobilisten nu een keuze: je rijdt verder over de Schalkwijkerstraat richting de oude Schipholweg of je rijdt via de Burgwal Haarlem uit. Probleem bij optie twee is alleen dat je weer uitkomt op het punt waar je bent begonnen: de Burgwal.
Tekst gaat door onder de afbeelding
“Het is ongelooflijk. De fout ligt in dit geval echt bij de gemeente en dan met name bij de bewegwijzering die niet deugt”, zegt Paul stellig. “Mensen denken dat ze hier rechtdoor kunnen, maar aan het einde kan je maar een kant op en rijd je aan de andere kant van het water weer terug. Dus de mensen rijden een rondje. Het gaat de hele dag zo door.”
Beatrijs Wijnberg die aan de Antoniestraat woont, om de hoek bij de Burgwal, beaamt dat het bord voor verwarring en gevaar zorgt. “Het is een gevaarlijke situatie en ze rijden hard. Ze hebben geen idee waar ze heen moeten. Ze denken aan het einde rechts te kunnen, maar dat mag niet.”
Video: Auto’s die aan het eind van de Burgwal weer terug rijden of erger…
Om automobilisten nog voordat ze de Burgwal oprijden te waarschuwen heeft Paul zelf de handen uit de mouwen gestoken. “Ik heb nu zelf maar een bord gemaakt, maar dat helpt niet. Mensen rijden nog altijd de straat in. Het is echt ontzettend druk.”
Voor niemand leuk
Een automobilist die niet met zijn naam genoemd wil worden beaamt dat het niet duidelijk is aangegeven.
“Ik dacht dat ik hier door kon rijden, maar aan het einde moet je twee keer linksaf en rijd je weer terug waar je vandaan komt. Als ik wel haast had gehad, snap ik goed dat het super irritant is om hier een rondje te rijden. Dat is voor niemand leuk.”
Tekst gaat door onder de foto.
De afzetting van de Lange Herenvest zal nog wel een paar maanden duren. “Volgens Dura Vermeer, die de werkzaamheden uitvoert, gaat het nog wel acht maanden duren”, zucht Paul. Op de vraag of hij de komende maanden erbij blijft staan om de auto de weg te wijzen moet hij lachen.
“Laat de mensen hier aub niet meer inrijden”
Paul van Trigt, bewoner Burgwal
“Ik ga hier niet staan, ik ben het zat. We hebben weer meer brieven gestuurd en we hopen dat ze eindelijk tot actie over gaan”, zegt de 65-jarige Haarlemmer. De oplossing is volgens Paul dan ook simpel
“Er moet hier een goed bord komen met: geen doorgaand verkeer mogelijk, zodat de mensen hier niet voor niets inrijden. Dat ze de gebruikelijke omleiding volgen. Daar staat een bord met “Volg L. Laten de mensen het alstublieft niet meer proberen om hier in te rijden, want het heeft echt geen zin.”
Bekijk hoe auto’s zoekend over de Burgwal rijden, waarbij niet alle verkeersregels worden nageleefd .
Reactie gemeente Haarlem
“Sinds het afzetten van de rijrichting op de Lange Herenvest richting de Amsterdamse poort is er in toegenomen mate sprake van sluipverkeer langs de Burgwal. Er wordt gekozen om niet de omleiding te volgen maar een sluiproute te nemen.
Afgelopen woensdag zijn er in samenspraak met de bewoners van de Raamsteeg en de Kerkhofstraat (zijstraten van de Burgwal en Lange Herenvest, red.) wegversperringen geplaatst in deze straten. De wijk is nu alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer en het is niet meer mogelijk om die als sluiproute te gebruiken. Om de drukte te beperken, zijn we met de verkeersadviseur van de politie in gesprek om te kijken hoe we het bord kunnen verduidelijken.
Daarnaast blijven we zelf aanwezig in de wijk en in dialoog met wijkvertegenwoordigers en bewoners om te kijken hoe we de situatie verder kunnen verbeteren.”