60 procent CO2 besparing in 2030, dat is de ambitie van de gemeente Haarlem. Uit een brandbrief van de Haarlemse klimaatcoalitie blijkt dat er nog behoorlijk bespaart moet worden om die doelen te halen. Karel van Broekhoven is van deze coalitie, hij vertelde in het radioprogramma Haarlem Vandaag weinig vertrouwen te hebben dat die doelen ook gehaald worden. “Dat gaan ze met de huidige plannen niet halen. Als je gaat kijken wat de voornemens zijn, dan denk je als dit het is dan komen we nog niet eens op de 50 procent.”
Luister hieronder het hele interview terug. Tekst gaat door na het fragment.
Van Broekhoven legt uit waarom de klimaatcoalitie met de brief is gekomen. “Wij hebben dit rapport geschreven met de bedoeling om de gemeente bij de les te houden en te zorgen dat ze er wat meer vaart achter zetten. Wij hebben er dan een aantal voorstellen voor om te zorgen dat ze het wel gaan halen.” De doelstellingen zijn ook in Europees verband afgesproken, benadrukt Van Broekhoven.
De gemeente Haarlem moet vooral haast maken met het isoleren van huizen, zegt Van Broekhoven. “Ze willen 65.000 huizen isoleren tot 2030. Dat is een mooi voornemen maar daar is geen invulling aan gegeven. Ga daar nou eens concrete plannen voor maken.” Ook de windmolens in de Waarderpolder worden genoemd, deze staan al enige tijd stil.
Verder staat het warmtenet in Schalkwijk ook onder de aandachtspunten van de klimaatgroep. “Dat was het paradepaardje van het klimaatbeleid van Haarlem. Ze wilden eerst 12.000 woningen in Schalkwijk aansluiten op een warmtenet en dat zou dan heel veel CO2 besparen. Ondertussen is die 12.000 gereduceerd tot 1100. Dus daar blijft niets van over. Dan is het wel een heel groot project voor slechts 1100 woningen. Als je kijkt naar welke besparingen bereikt worden is dat ook nauwelijks de moeite waard. Dus wij zeggen laat dat nou zitten. Dat kost zoveel geld en inspanning, geef dat dan uit aan isolatie.”
“Een andere aanbeveling is doe wat aan het autoverkeer. Het autoverkeer is een hele grote bijdrage aan de CO2 uitstoot. De gemeente meent dat ze niks aan het autoverkeer hoeven te doen omdat het vanzelf schoon wordt. Je kunt het openbaar vervoer verbeteren, de fietspaden verbeteren en tegelijkertijd het autoverkeer ontmoedigen.”