De gemeente Haarlem heeft de uitkomsten gedeeld van de drie instrumenten die het afgelopen half jaar zijn ingezet om tot een nieuwe parkeernota te komen. Zo zijn wijkgesprekken verspreid over de stad georganiseerd, is er een digitale raadpleging geweest en is er een burgerberaad georganiseerd.
Deze drie middelen heeft de gemeente ingezet nadat de plannen voor betaald parkeren in de stad werden ingetrokken naar aanleiding van de uitslag van het parkeerreferendum op 6 maart. In het eindverslag over de uitkomsten heeft de gemeente de opvattingen en voorstellen van de Haarlemmers die hieraan hebben deelgenomen opgetekend.
Wijkgesprekken
In totaal zijn dertien wijkgesprekken georganiseerd op verschillende plekken in de stad waaraan uiteindelijk 312 inwoners meededen. Het merendeel van hen heeft bij het referendum tegen gestemd. Zij gaven vooral aan dat er geen parkeerdruk werd ervaren en dat zij niet willen betalen voor parkeren of een vergunning. Daarnaast vinden zij openbaar vervoer in Haarlem geen goed alternatief. De mensen die voor hebben gestemd ervaren wel parkeerdruk en zijn bang voor het mogelijke waterbedeffect. Zij willen meer ruimte voor voetgangers en fietsers en willen geen langparkeerders in de straat.
Daarnaast gaven zowel de voor- als tegenstemmers aan dat ze moeite hadden met de communicatie vanuit de gemeente. De uitvoering was volgens hen niet goed beschreven in de nota, het riep meer vragen op dan dat het antwoorden gaf.
Enquête
Met de digitale raadpleging wilde de gemeente meer duiding krijgen bij de uitkomsten van het referendum en meer zicht krijgen op welke prioriteiten inwoners hebben bij het ruimtegebruik. In juni zijn alle 75.000 Haarlemse huishoudens uitgenodigd om deel te nemen, uiteindelijk hebben 10.324 huishoudens meegedaan.
Lees ook: Parkeernota definitief ingetrokken: “Nieuw plan moet er in december liggen”
Hier zijn verschillende suggesties opgehaald. Van beter en betaald openbaar vervoer tot alternatieve parkeermogelijkheden voor bedrijfsbusjes buiten de wijken. Betere handhaving en het bevorderen van deelauto’s werden ook genoemd en kwam er een suggestie om de kosten voor een tweede en derde vergunning te verlagen.
Burgerberaad
Aan het burgerberaad hebben 75 inwoners van zestien jaar of ouder meegedaan. In vijf bijeenkomsten leerde het burgerberaad meer over het onderwerp en gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over parkeren in Haarlem. Tijdens het laatste burgerberaad hebben de wethouders tien adviezen ontvangen. De fiets als alternatief voor de auto, betaalbare parkeervergunningen voor alle Haarlemmers en toegankelijk taalgebruik over het parkeerbeleid waren een aantal van deze adviezen.
Hiermee is het gesprek met de stad over parkeren afgerond. De gemeente wilde in december met een nieuwe parkeernota komen, maar dat is volgens het college niet haalbaar. De opbrengsten van het gesprek hebben volgens de wethouders tot een aantal discussiepunten geleid die volgende maand in de raad worden besproken. Het streven is om het nieuwe plan in maart volgend jaar te presenteren.
Lees ook: Gemeente Haarlem schuift nieuwe parkeernota door naar volgend jaar: ‘Maart is het voornemen’