Docent Nederlands Chantal Traas van het Kennemer Lyceum schreef de roman Gesnapt om onderwerpen zoals social media, online porno en verslaving bespreekbaar te maken. Jongeren komen er dagelijks mee in aanraking, maar op school en thuis blijft het gesprek erover vaak uit. In Haarlem Vandaag vertelt Traas dat juist fictie kan helpen om het taboe te doorbreken. “Lezen staat niet bovenaan de agenda van jongeren. Maar een boek over porno, dat wekt wel interesse.”
Volgens Traas hoort mediawijsheid bij de maatschappelijke taak van scholen. “We willen jongeren echt mediawijs maken”, zegt ze. “Niet alleen over social media of over het doorsturen van filmpjes, maar ook over alle programma’s of media waar ze tegenaan lopen. En daar hoort online porno zeker bij.” Haar school hanteert inmiddels een streng telefoonbeleid: “Ik ben heel erg blij dat wij tegenwoordig ook het ‘thuis of in de kluis’-beleid hanteren. Dus de telefoons zijn eigenlijk gelukkig vrijwel de school uit.”
Luister het interview hier terug. Tekst gaat verder onder het fragment.
Een fictieboek helpt volgens haar om moeilijke onderwerpen te bespreken. “Iedereen kent wel iemand die iets heeft meegemaakt”, weet ze. “Dus het is echt iets dat leeft onder pubers. Maar het is ook zeker de taak van ouders. Dus ik zou ook zeggen: lees met je puber dit boek en ga erover in gesprek.”
“Porno is een beetje een ondergeschoven onderdeel van het telefoongebruik”
– Docent en auteur Chantal Traas
Traas merkt dat online porno ‘een ondergeschoven onderdeel van het telefoongebruik’ is. “Iets waar we liever niet over praten of niet echt bij stilstaan. Ik denk dat het veel meer leeft onder jongeren dan dat wij ouders denken.” Toch blijft ze optimistisch: “Ik vind het een mooie ontwikkeling dat wij als ouders en docenten steeds mediabewuster zijn.”
Inspiratiebron
Gesnapt is haar eerste boek, maar zeker niet haar laatste. “Mijn interesse is echt taal, maar ook zeer zeker pubers”, zegt ze. “Ik vind het leuk om voor de klas te staan. Zij zijn mijn grote inspiratiebron. En nu ik zelf drie kinderen heb, zie ik ook echt het belang van goed onderwijs en wat fictie kan betekenen voor onze jeugd.”
Luister terug: Rector Kennemer Lyceum vertelt hoe het bevalt zonder mobieltjes op school




















