Stijgende kosten en het aanhoudend personeelstekort zorgen voor steeds schrijnendere situaties in de horeca. Gijs Brands, eigenaar van café Van Beinum in Haarlem, moet de stijgende bierprijzen wel doorberekenen aan zijn klanten: “Anders brand je eigenlijk je eigen zaak af”, zo vertelt hij tijdens het radioprogramma Haarlem Vandaag. Steef Molenaar, eigenaar van strandclub Woodstock in Bloemendaal aan Zee kampt met een dusdanig personeelstekort dat hij vorige week zijn deuren eerder sloot. “Anders was de situatie geëscaleerd.”
Woodstock staat bekend om haar gezellige avonden waar mensen blijven hangen, dansen en drinken tot ruim na middernacht. Toen de bezoekers afgelopen vrijdagavond langer moesten wachten tot ze werden geholpen, sloeg de sfeer om en besloot Molenaar om eerder dicht te gaan. “Het is natuurlijk super vervelend, maar op het moment dat de sfeer grilliger wordt, dan vinden wij het niet meer leuk”, vertelt Molenaar aan Haarlem105. “Dan kan je natuurlijk wel denken ‘ik mis een uur omzet’, maar dat is mij dan minder waard.”
“Het is te gek voor woorden dat je eindelijk de schade van de afgelopen twee jaar kan inhalen en dat je dan noodgedwongen hoopt op slecht weer”
Steef Molenaar, eigenaar Woodstock
Het personeelstekort is al langer een probleem en niet alleen in de horeca. Veel sectoren kampen inmiddels met een gigantisch tekort aan personeel, zoals bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en niet te vergeten, Schiphol. Iedereen probeert op alle mogelijke manieren aan personeel te komen.
Zomerseizoen
“Het is te gek voor woorden dat je eindelijk de schade van de afgelopen twee coronajaren kan inhalen en dat je dan noodgedwongen hoopt op slecht weer, omdat je anders je tent eerder dicht moet gooien omdat je geen bediening hebt”, aldus Molenaar. “Afgelopen vrijdag werkten we met een man of 15, de helft daarvan is nieuw en moet nog ingewerkt worden. Die krijgen dan in een keer 3000 man voor hun kiezen – en dan moet het zomerseizoen nog beginnen.”
Luister hieronder het radio-interview terug met Steef Molenaar tijdens Haarlem Vandaag
De Haarlemse Brands is naast café-eigenaar voorzitter van Koninklijke Horeca Haarlem en ziet dat veel horeca-ondernemers te weinig personeel hebben. “Het personeelstekort is voor de Haarlemse ondernemers de grootste uitdaging, want dat heeft directe gevolgen voor je bedrijf. Dat je de bezetting van je keuken of bediening niet rond hebt, waardoor je niet alle dagen open kan” aldus Brands. “En dat je dan de prijsstijging er ook nog bovenop krijgt, is natuurlijk extra zwaar”, aldus Brands.
‘Ieder voor zich’
“Ik pak tegenwoordig de microfoon en vraag de mensen of ze hun eigen vierkante metertje troep kunnen opruimen”, zegt Molenaar. “Dat helpt wel, maar we blijven kampen met een personeelstekort.” Alle strandpaviljoenhouders in Bloemendaal aan Zee en Zandvoort hebben volgens hem een gebrek aan personeel. “We praten er wel over met elkaar, maar uiteindelijk is het wel een beetje ieder voor zich.”
“Je kan niet anders dan de prijsstijgingen doorberekenen aan de klant, want anders is het zelfmoord van je bedrijf”
Gijs Brands, eigenaar Van Beinum en voorzitter Koninklijke Horeca Haarlem
Brands zegt dat hij nooit had verwacht dat er na de coronacrisis een personeelstekort zou zijn, maar is ook verbaasd over alle andere problemen die zich blijven opstapelen. “Dat er in eerste instantie prijsstijgingen zouden komen, omdat dingen slechter leverbaar zouden zijn, daar kan ik nog wel inkomen. Maar het blijft maar doorgaan en je kan niet anders dan dat doorberekenen, want anders is het zelfmoord van je bedrijf”, zegt de Haarlemse café-eigenaar.
Vier euro voor een biertje
Brands heeft dit jaar al twee keer een brief ontvangen van zijn bierbrouwer dat de prijs van het bier met zes procent wordt verhoogd. “Je betaalt tot nu toe 25 cent extra voor een biertje ten opzichte van een jaar geleden. Per 1 augustus heeft de grootste brouwer van Nederland het voornemen om zijn prijzen weer met zes procent laten stijgen”, legt Brands uit. “Vier euro voor een biertje komt in zicht.”
Luister hieronder het radio-interview terug met Gijs Brands tijdens Haarlem Vandaag
De prijs voor een portie bitterballen is volgens Brands minder hard gestegen. Toch is de prijs van frituurvet verdubbeld en dat zie je toch terug in de prijs. “Voor twee biertjes en een portie bitterballen zit je zo boven de 15 euro, helaas.” Op dit moment hebben klanten nog begrip voor de prijsverhoging, maar de vraag is of dat zo blijft, zegt Brands. “Ik denk dat mensen het nog wel begrijpen, maar ik verwacht wel dat daar een kantelpunt in komt.”
Brands verwacht dat als gevolg van de gestegen prijzen, mensen de horeca minder regelmatig zullen bezoeken. “Je gaat altijd met een doel naar de horeca: mensen ontmoeten, bijpraten, sfeer proeven. Mensen laten zich niet wegjagen, maar zullen keuzes moeten maken. Dat is hartstikke zonde, maar je kan je geld maar één keer uitgeven”, zegt Brands. “Energieprijzen stijgen, boodschappen worden duurder en dan begrijp ik heus wel dat horeca niet de eerste plaatst komt.”
‘Waar zijn ze?’
“Bediening kan je al niet meer doen op drukke dagen. We hebben bordjes op tafel staan, zodat mensen zelf hun bestelling moeten halen”, legt Molenaar uit. Op de vraag waar al het personeel is gebleven, heeft Molenaar wel een vermoeden. “Waar al die mensen zijn? Die staan waarschijnlijk op vrijdagavond voor mijn neus te dansen”, zegt hij laconiek.