Hoewel de mondkapjesplicht en de anderhalve meter regels nu wel achter de rug zijn, kan het coronavirus nog altijd zijn sporen achterlaten. Zo zouden in het onderwijs veel leerlingen de ‘coronana weeën’ ervaren. Jan Henk van de Werff, rector bij het Stedelijk Gymnasium Haarlem zegt dat dit bij veel leerlingen te merken is, vertelt hij in het radioprogramma Haarlem Vandaag. “Laat ik beginnen met een feitelijke constatering, dat een buitengewoon groot aantal kinderen extra zorg nodig heeft. Er zijn veel kinderen die toch sociaalemotionele problemen hebben, moeilijk kunnen omgaan met planning. Dat is deels terug te voeren op corona, maar dat is wel complexer dan alleen corona.”
Van de Werff zegt dat dit punten zijn die lastig zijn op te lossen. “Als het één knopje was die aan en uit kon dan was het wel geregeld. Ik denk wel dat er meer aan de hand is. Toen die coronacrisis ons trof, zijn we ons eigenlijk gaan focussen op het cognitieve, bijvoorbeeld het wegwerken van leerachterstanden. Geleidelijk bleek dat de problemen veel dieper lagen. Daar hebben scholen echt hulp bij ingeroepen, maar het is een heel taai fenomeen.”
Luister hieronder het hele gesprek terug. Tekst gaat door na het fragment.
Hij legt uit hoe dat bij het Stedelijk gymnasium aangepakt wordt. “We proberen mentoren meer de tijd te geven om extra tijd met de kinderen te besteden. We schakelen leerling mentoren in om de kinderen goed te begeleiden als ze de school binnenkomen. We hebben ons zorgteam die er bovenop zit. Maar ik denk dat we ook eens moeten kijken naar de werkdruk die we geven. Want ik denk dat veel kinderen een hoge prestatiedruk ervaren.”
Volgens van de Werff is dit dus een lastig onderwerp om aan te pakken. Hij hoopt wel dat als leerlingen dit ervaren, dat ze erover praten. “Blijf leuke dingen doen en zorgt dat je aanhaakt bij een vriendengroep. Probeer ook hulp te zoeken en maak het vooral geen taboe.”