Het aantal inwoners van Haarlem met een werkloosheidsuitkering is afgelopen jaar gestegen. Het zijn er bovendien iets meer dan in vergelijkbare gemeenten, zo blijkt uit cijfers die uitkeringsinstantie UWV vandaag naar buiten brengt. Erik Stam is werkzaam bij het UWV als arbeidsmarktadviseur in de regio Kennemerland en was te gast bij Haarlem Vandaag om meer te vertellen over de cijfers.
Eind 2024 werden er in Haarlem 1869 WW-uitkeringen verstrekt. “Een jaar eerder, eind 2023, waren dat er 1720. Dat is een groei van meer dan acht procent”, schetst Stam.
Haarlem past daarmee in een landelijke trend. Een aantal sectoren vallen op volgens de arbeidsmarktadviseur. “Horeca en catering vallen er bij ons in de regio toch op een negatieve manier uit. Daar worden flink meer WW-uitkeringen verstrekt dan een jaar eerder.”
Luister hier het hele interview met Erik Stam terug bij Haarlem Vandaag. Artikel gaat verder onder fragment.
De meeste WW-uitkeringen gaan naar mensen in de commerciële dienstverlening, het gaat om 634 uitkeringen. Dit aantal wordt gevolgd door 247 uitkeringen voor mensen uit de zorg en welzijn branche en 177 uitkeringen voor mensen met een achtergrond in de groothandel.
Eigen bubbel
De vraag is hoe de werkloosheid teruggedrongen kan worden. Volgens Rebecca van Leeuwen, directeur van de Haarlemse stichting hetisnetwerken.nu, zitten zowel de werkgever als de werkzoekenden te veel in de eigen bubbel. “Er zijn enorme tekorten aan personeel in bepaalde branches en tegelijk staat een hele groep die graag aan het werk wil werkloos aan de kant. Als we niets doen stagneert de economie”, stelt Van Leeuwen.
“Op dit moment wijzen alle partijen naar elkaar. Met als gevolg dat er te weinig gebeurt en iedereen op elkaar zit te wachten. Met 400.000 openstaande vacatures kan dat echt niet meer.”
Traditionele vacatures
Daarom moet er volgens haar gekeken worden naar “andere manieren van werven” voor werkgevers en moeten werknemers juist andere manieren vinden om zichzelf te presenteren op de arbeidsmarkt. Met haar stichting probeert ze hier al jaren een bijdrage aan te leveren. “Als je kijkt naar de traditionele manier van solliciteren zetten werkgevers zo veel mogelijk informatie in een vacature in de hoop dat de beste kandidaat reageert.” Dat kan mensen afschrikken en nodigt niet uit om te reageren, stelt ze.
Anderzijds weten werknemers niet altijd hoe ze zichzelf op de juiste manier moeten presenteren. “Wij leren mensen hoe ze zichzelf beter kunnen verwoorden.”