Ondanks de hoge kosten, inflatie en de recessie die op de loer ligt, weerhoudt het mensen er niet van om de kerstdagen buitenshuis te vieren. Sterker nog, bij veel restaurants in Haarlem en omgeving stromen de reserveringen voor het kerstdiner al binnen, blijkt uit een rondgang van Haarlem105. “We hebben alleen nog enkele plekken op kerstavond”, vertelt Pascal Beeren van restaurant de Bokkedoorns in Overveen.
De Bokkedoorns, maar ook restaurant PeperZout in Haarlem-Noord en restaurant Bodega in het centrum van Haarlem, zitten tijdens de kerstdagen niet om gasten verlegen. Het aantal reserveringen stroomt bij alle drie anderhalve maand voor kerst al aardig binnen.
“We hebben afgelopen weekend ons kerstmenu online gezet”, zegt eigenaar Zekai Aksoy van PeperZout. “Volgens mij staat de teller op eerste kerstdag al op 70 gasten. Op tweede kerstdag zijn het er iets minder, maar het aantal loopt aardig op. Dat is erg fijn.”
Tekst gaat door onder de foto
De Bokkedoorns, die al jaren in het bezit is van twee Michelinsterren zit vrijwel helemaal vol. “Beide kerstdagen zijn al helemaal volgeboekt”, zegt Beeren. “Alleen op Kerstavond hebben we nog een aantal plaatsen. Dit komt waarschijnlijk omdat het minder bekend is dat we dan ook open zijn, want dat is dit jaar voor het eerst. Mensen hebben gewoon weer zin om kerst buiten de deur te vieren.” Beeren doelt daarmee op de afgelopen twee jaar waar als gevolg van de lockdowns restaurants tijdens kerst gesloten waren.
“Ik merk dat vaste gasten het ons gunnen, die willen dat je blijft bestaan. Het is opvallend dat mensen reserveren nog voordat we het kerstmenu bekend hebben gemaakt”
Mark Gratama, eigenaar ML
Bij restaurant ML aan het Klokhuisplein, bekroond met één Michelinster, komt de ene na de andere reservering voor de feestdagen binnen. Opvallend is dat bij zowel ML als De Bokkedoorns het voornamelijk vaste gasten zijn die met kerst komen dineren. “Zowel onze bistro als restaurant zijn al aardig gevuld”, zegt eigenaar Mark Gratama van ML.
“Ik merk dat vaste gasten het ons gunnen, die willen dat je blijft bestaan. Het is opvallend dat mensen reserveren nog voordat we het kerstmenu bekend hebben gemaakt”, concludeert Gratama. Hij heeft het idee dat gasten dit jaar eerder reserveren dan voorgaande jaren en vermoed, net als Beeren, dat dit komt doordat men voor het eerst in drie jaar tijd met kerst in een restaurant kunnen dineren.
Hoge prijzen
Max Caminita, eigenaar van restaurant Morris heeft op dit moment nog geen idee hoe het ervoor staat wat betreft de kerstreserveringen. Hij is vooral druk bezig met de nieuwe kaart en probeert de kosten van het menu zo laag mogelijk te houden. En dat is nou net met de hoge prijzen een grote uitdaging voor horecaondernemers.
De kosten voor voedsel zijn namelijk afgelopen tijd met zo’n zeventien tot negentien procent op jaarbasis gestegen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Restaurants gaan daar ieder op hun eigen manier mee om.
“Wij hebben onze prijzen juist verlaagd”
Eddie Meijboom, chef-kok Bodega
“Wij gaan de hogere prijzen niet doorberekenen aan onze gasten”, zegt Caminita. “Wij proberen anders in te kopen. We hadden bijvoorbeeld een steak op de kaart staan, als ik die zou doorberekenen, betaal je veertig euro. Dat slaat natuurlijk nergens op, dus kijken we naar vergelijkbare, goedkopere producten.”
PeperZout verhoogt de prijzen wel, al voor de derde keer dit jaar. “Het is een gekke tijd. Eigenlijk zouden we de prijzen nog meer moeten verhogen om de marge te behouden die we ooit hadden. Dat doen we niet omdat we het niet te duur willen maken”, zegt Aksoy. “Dan krijg je zure gezichten.”
Tekst gaat door onder de foto.
De prijzen verhogen of gelijk houden door anders in te kopen. Bij restaurant Bodega, waar Eddie Meijboom chef-kok is, gaan ze voor optie drie, het reduceren van de prijzen. “Wij hebben onze prijzen iets verlaagd waardoor het drukker is en mensen meer gaan besteden, door bijvoorbeeld een extra glaasje champagne te bestellen”, zegt hij.
Slim inkopen
Het geheim om prijzen laag te houden is volgens Meijboom best eenvoudig. “Slim inkopen”, stelt de chefkok. “We houden aanbiedingen in de gaten, maken goede prijsafspraken met leveranciers en als het te duur wordt, stoppen we met dat product.”
Meijboom merkt dan ook dat het druk is bij Bodega, maar tijdens kerst kunnen ze niet terecht bij het populaire restaurant. “Wij zijn gesloten met kerst, maar bieden wel thuismenu’s aan”, legt hij uit. Ze hebben gekozen voor thuismenu’s omdat mensen volgens Meijboom kerst graag thuis vieren. Maar, zo vertelt hij, ‘er speelt ook een financieel plaatje mee’.
“Vorig jaar hebben we zeshonderd thuismenu’s verkocht, zoveel gasten kan ik nooit ontvangen in het restaurant. Financieel gezien zijn thuismenu’s dus aantrekkelijk voor het restaurant. “Maar het is ook fijn voor het keukenpersoneel”, voegt Meijboom toe. “Want die zijn dan lekker vrij tijdens kerst.”