De succesvolle operazanger, Quirijn de Lang, uit Haarlem zag noodgedwongen een droomrol in duigen vallen toen corona intrad. Als radiopresentator, vertaler en blogger vulde de zanger zijn dagen thuis. “Ik kom er achter dat waar ik voor gemaakt ben, datgeen is wat ik altijd heb gedaan en dat is in het theater.”
Hij herinnert het zich als de dag van gisteren. “Ik stond in Manchester op het toneel voor de productie Le Nozze di Figaro van Mozart. Ik had twee wisselende producties tegelijkertijd lopen. We hadden nog een week te gaan, maar toen hoorden we dat alle theaters in Zwitserland dichtgingen.” Het was rond februari. “De grenzen gingen op slot. Theaters mochten nog maar met vijftig mensen doorgaan. Engeland was een van de laatste landen waar de theaters dichtgingen.” In Manchester speelde De Lang elke avond voor een zaal van 1200 mensen. De leeftijd van het publiek ligt over het algemeen een stukje hoger en veel van de bezoekers vallen in de risicogroep. “We dachten eigenlijk al dat het niet verantwoord was om door te gaan.” Op de dag dat de grenzen sloten, reed de operazanger vanuit Engeland naar zijn huis in Haarlem.
Droomrol
Na zijn werk in Manchester zou De Lang naar Italië gaan. “Het was een droomrol, de lead in A Little Night Music van Stephen Sondheim, maar het werd uitgesteld. Toen was ik thuis.” De operazanger was voor corona een groot gedeelte van het jaar in het buitenland. Eens in de drie weken ging hij naar huis. Maar nu zat hij in ene voor langere tijd thuis. Hij heeft een dochter van elf, die ook thuis zat en waaraan hij les gaf. “Die eerste zes weken waren niet zo erg. Maar toen ging het maar door. Er werd steeds meer geannuleerd of verplaatst. Ik had voor een heel jaar werk staan en toen dat wegviel, werd het wel wat moeilijker.” Het meeste miste de zanger om samen met een groep mensen iets creatiefs te maken.
Radio
Na zes weken gingen de scholen weer open en was het niet meer nodig om zijn dochter nog te onderwijzen. Met al die tijd om handen, ging De Lang op zoek naar iets van creativiteit en kwam hij uit op radio. “Ik heb radio altijd heel bijzonder gevonden. Het is creatief met geluid, muziek en met stem.” Hij solliciteerde bij Haarlem105 en daarop kon hij als vrijwilliger aan de slag op de redactie van Haarlem105. Hij had tenminste iets te doen, maar het brengt geen salaris binnen. De Lang vertelt dat hij dankzij zijn spaartegoeden een heel eind komt. “Maar het moet niet te lang meer duren.” Daarom werkt hij als freelancer een beetje bij en vertaalt hij websites, schrijft hij blogs en geeft hij aan één persoon zangles. “Het scheelt dat ik in een fortuinlijke positie zit. Mijn vrouw werkt, dus ik kom niet in aanmerking voor de TOZO regeling.”
Liederencyclus
Inmiddels is de coronacrisis al bijna negen maanden aan de gang. “De tijd van een zwangerschap. Iedereen heeft wel een reis meegemaakt.” Zo ook de zanger. Voor hem was er een periode waarin het leven stil leek te staan. Uiteindelijk heeft hij een manier gevonden om er mee om te gaan en kwam hij weer op zijn passie, het zingen, uit. “Op een gegeven moment ging het weer kriebelen om te zingen.”
Die creativiteit kwam samen in een programma dat hij samen met pianiste Eke Simons bedacht. Een liederencyclus, waarin ze de gevoelens voor de lockdown verwoorden. “De angst, de baldadigheid, de drang om te laten dat je heel goed bezig bent, terwijl je liever op de bank hangt, die tegenstelling komt terug in de cyclus”. Via de tekst probeert De Lang een onderliggend verhaal te vertellen. “Hoe je eerst zoekt naar het nieuwe normaal, maar een verlangen houdt naar hoe het was. Uiteindelijk trek je je op uit de depressie. Je staat op en vindt de kracht om weer door te gaan.”
Het is zijn verhaal, vertelt hij. “Iedereen heeft zich moeten aanpassen in deze bizarre tijd. Ik ben zanger en ik heb een manier gevonden om dat in deze liederencyclus te verwoorden.” Nu is de operazanger druk bezig om zijn voorstelling bij de theaters op het programma te krijgen. “Het wordt heel enthousiast ontvangen.” Maar omdat er zoveel programma’s vanwege corona waren uitgesteld die nu ingehaald moeten worden, beland de voorstelling vaak op de wachtlijst. “Maar soms komen we er tussen. Vanaf januari staan er weer een paar.”
Toekomst
Het nieuwe jaar begint langzamerhand weer vol te raken voor De Lang. Ook de rol voor de productie van Stephen Sondheim is niet van de baan en zal hij waarschijnlijk van maart tot juni in Leeds vervullen. Voor september zijn er al weer aanvragen uit Italië om een opera te doen, maar deze zijn nog niet bevestigd vertelt hij. “Voorzichtig worden er weer dingen ingepland, grote producties.” Voor de operazanger was de tijd thuis ook heel waardevol: “Ik heb heel veel nieuwe dingen geleerd en uitgeprobeerd. Het is dus ook een hele fijne tijd geweest. Bijvoorbeeld, ik ben gaan nieuwslezen en ik heb een paar radio reportages gemaakt. Daar heb ik echt van genoten.” Maar bovenal kwam De Lang er achter dat hij gemaakt is voor het theater. Als dat weer kan, dan voel ik dat ik doe wat ik hoor te doen.”
Voor meer informatie over zijn nieuwe programma de liederencyclus, zie www.destillestad.nl