Veel patiënten van het Spaarne Gasthuis zijn positief over beeldbellen met artsen. Dat blijkt uit een enquête van het ziekenhuis, zegt Ivo van Schaik, de voorzitter van de raad van bestuur, in het nieuwsprogramma Haarlem Vandaag op Haarlem105.
De patiënten communiceren hierbij via een beeldscherm op hun telefoon of computer met hun arts. “Het is eigenlijk een soort facetimen. Er is meer communicatie mogelijk, omdat je elkaar kunt zien. Een deel van de afspraken kan via beeldbellen.” Het ziekenhuis voerde deze vorm van communicatie een aantal maanden geleden in.
Digivaardig
Om de reacties van patiënten te peilen, heeft het Spaarne Gasthuis speciale ‘patiëntpanels’ in het leven geroepen. Het medisch centrum verstuurde 600 vragenlijsten en kreeg daar ruim 400 reacties op. Wat blijkt: meer dan de helft van de ondervraagden vindt beeldbellen een serieuze optie. “Mensen zijn behoorlijk digivaardig”, stelt Van Schaik. Slechts een kleine groep mensen geeft aan niets in beeldbellen te zien.
“Eerste afspraak beter fysiek”
Werkt beeldbellen altijd goed? “Het lijkt erop dat het voor een eerste afspraak toch vaak goed is om fysiek bij de dokter langs te gaan, terwijl vervolgafspraken ook prima via beeldbellen kunnen verlopen.”
De bedoeling van de patiëntpanels is om patiënten meer te betrekken bij zorgvernieuwingen. Het ziekenhuis peilt met 3 tot 4 enquêtes per jaar wat patiënten van deze vernieuwingen vinden. Het uiteindelijke doel is de zorg te verbeteren. Mensen die graag willen deelnemen aan zo’n patiëntpanel, kunnen zich opgeven door te mailen naar panel@spaarnegasthuis.nl.