Stichting De Nieuwe Blauwe Tram reconstrueert de historische Blauwe Tram A619/A620, het laatst gebouwde tramstel van de Noord-Zuid-Hollandsche Tramwegmaatschappij (NZH) uit 1932. Afgelopen vrijdagmiddag op 23 oktober gaf de Stichting opdracht voor de bouw van de rijtuigbakken van de tram. De tram gaat weer rijden.
It giet oan
Met de ondertekening van de contracten betekent dit dat de nieuwe tram er echt van gaat komen. “It giet oan”, zoals ze schrijven op de website van de stichting. In de werkplaats van de Stichting in Haarlem hebben de voorzitter Wim Beukenkamp en penningmeester Wim Bloem namens Stichting De Nieuwe Blauwe Tram samen met Patrick Peterse namens Peterse Las en Constructie uit Winkel de overeenkomst ondertekend voor de bouw van de casco’s van de A619 en A620.
Het icoon van de Nederlandse spoorwegindustrie reed vanaf 1932 tussen Haarlem en Leiden en vanaf 1949 van Leiden naar Katwijk/ Noordwijk en Den Haag. Rond maart/ april 2021 moeten de beide trambakken of casco’s klaar zijn. Daarna worden de casco’s in de werkplaats in Haarlem voorzien van draaistellen, elektrische apparatuur en een interieur. In 2024, precies 100 jaar na de introductie van de Blauwe Tram in Noord- en Zuid-Holland, zal de tram vanaf het tramnet van Den Haag opnieuw gaan rijden.
Erfgoed
Tot 1961 hebben de Blauwe Trams van de serie A600 een belangrijke bijdrage geleverd aan het verkeer en vervoer en de ontwikkeling van de noordelijke Randstad. Met de reconstructie zal een stuk verloren gegaan erfgoed weer in leven worden gebracht. Volgens de website van de Stichting waren deze trams voor hun tijd zeer geavanceerd, de modernste van de wereld. De trams van de serie A600 werden door de wagonfabriek J.J. Beijnes in 1932 in Haarlem gebouwd. Het was pas vijfentwintig jaar later dat de trambedrijven van Amsterdam en Rotterdam vergelijkbaar materiaal verkregen, die ook deels door Beijnes waren gebouwd.