ProRail gaat veel van de stations verbouwen vanwege verwachte reizigersgroei tussen nu en 2030. Ze willen dat zo circulair mogelijk doen en hebben daar verschillende initiatieven voor. Een daarvan is het redesignen van rookpalen naar laadpalen.
Woordvoerder van ProRail Willem van Ewijk legt uit: “Er is nu weliswaar sprake van een stuk minder reizigers door de coronacrisis maar ProRail ziet uitgestelde groei. De behoefte aan duurzame mobiliteit blijft toenemen, onder meer omdat we duurzamer willen reizen en dus vaker de trein willen pakken. We gaan uit van een groei in Nederland van ruim 30% tussen nu en 2030.”
ProRail en NS werken samen om het spoor en de stations rondom Amsterdam Centraal uit te breiden om de hoofdstad zo toegankelijk te houden met de trein. Verbouwingen die daarvoor nodig zijn houden onder meer het verbreden van stations, het aanleggen van extra wissels en aanpassingen van het spoor in. Door de aanpassingen ontstaat er ruimte op Amsterdam Centraal, waardoor de mogelijkheid ontstaat om meer treinen tussen Haarlem en Amsterdam te laten rijden.
Van rookpaal naar laadpaal
Volgens van Ewijk wil ProRail de verbouwingen zo circulair mogelijk doen. Een initiatief dat daarbij past is het omzetten van rookpalen naar laadpalen. Omdat veel passagiers overlast ervaarden van rokende medereizigers, zijn sinds 1 oktober alle stations rookvrij gemaakt. Daarbij zijn honderden rookpalen, asbaktegelroosters en bewegwijzeringsborden van 400 stations in Nederland met zo’n 2,5 miljoen reizigers verwijderd en vervolgens opgeslagen. Om die materialen circulair in te zetten, heeft het productiebedrijf Lightwell een redesign van de rookpaal gemaakt. Afgelopen week heeft het Amsterdamse bedrijf het prototype van de nieuwe laadpaal op de Dutch Design Week gepresenteerd.
Het productiebedrijf Lightwell werkte het eerste concept voor hergebruik uit. Met geringe aanpassingen is de rookpaal omgevormd tot een laadpaal voor elektrische fietsen. Daarmee upcyclen zij vrijkomende afvalstromen tot een nieuw circulair design.
Locatie laadpaal
Met de inzet van de laadpalen wil ProRail stimuleren dat meer mensen de elektrische fiets pakken. Van Ewijk: “We willen dat mensen duurzaam van deur tot deur reizen. Niet alleen met de trein, maar ook bijvoorbeeld met de fiets naar het station. Door rookpalen om te bouwen tot laadpalen kunnen we zorgen dat meer mensen de elektrische fiets pakken.”
Wat er met de laadpalen gaat gebeuren is nog onzeker, vertelt Annelies Putman Cramer, woordvoerder van Lightwell. “Er is nu een prototype en dat wordt uitgewerkt. ProRail kan ook besluiten om ze aan de gemeenten te verkopen.” Volgens van Ewijk verkent Prorail op dit moment waar ze de laadpaal het beste kunnen plaatsen. “Wat de locatie betreft zijn we nog in de verkennende fase. Willen we de laadpalen bijvoorbeeld vooral in onze eigen fietsenstallingen plaatsen of op een andere plek dichtbij het station? We kijken ook nog naar andere mogelijkheden om de rookpaal te gebruiken of om te bouwen.”