De stikstofuitstoot van de Formule 1 in Zandvoort heeft een veel grotere impact op het omliggende duingebied dan wordt gezegd. Dat stellen natuurorganisaties die nieuwe berekeningen hebben laten maken.
Vergunning
Duinbehoud, Rust bij de Kust en Mobilisation for the Environment komen met eigen cijfers over de zogeheten stikstofdepositie. Zij gaven een milieubureau opdracht om dit specifiek te onderzoeken. De organisaties gingen al eerder bij de rechtbank Noord-Holland in beroep tegen de natuurvergunning van de Formule 1 in Zandvoort. Zij uitten hun bedenkingen bij de berekeningen van het Circuit Park Zandvoort. Die laten zien dat er juist minder stikstof zou neerkomen in het duingebied dan in de oude situatie. Voor de provincie was dat reden om de vergunning af te geven.
Jaren ’50 auto’s
De natuurorganisaties plaatsten toen al grote vraagtekens bij de berekeningen, omdat Formule 1-raceauto’s bekend staan om hun hoge stikstofuitstoot. Uit de nieuwe berekeningen zou blijken dat voor de uitstoot van Formule 1-raceauto’s onjuiste getallen zijn gebruikt. Er is gerekend met de uitstoot van Amerikaanse auto’s uit de jaren ’50, is de conclusie uit het nieuwe rapport. En die zijn vele malen vervuilender.
Niet minder, juist meer
De laatste berekeningen laten zien dat de stikstofdepositie op het duingebied niet afneemt, maar jaarlijks fors meer kan worden. Het zou neerkomen op een toename van meer dan vijftien procent ten opzichte van de huidige situatie. “Voor het duingebied, dat nu al last heeft van een veel te hoge stikstofdepositie, is dat desastreus. De biodiversiteit in het gebied gaat nog verder achteruit”, zeggen de natuurbeschermers. Het rapport zal worden meegenomen in de nog altijd lopende zaak bij de rechtbank.