De 76-jarige Edwin Rijvordt en zijn vrouw Saskia uit Haarlem zijn het slachtoffer geworden van ‘spoofing’. Dat houdt in dat oplichters je thuis opbellen en zich voordoen als medewerkers van je bank. Door deze oplichtingstruc zijn Edwin en Saskia bijna al hun spaargeld kwijt, ruim 20.000 euro. Hun bank, de ABN Amro, kan een klein deel vergoeden.
“Ik word ’s nachts vaak wakker en het eerste waar ik dan aan denk is die 20.000 euro”, verzucht Saskia, zittend in de huiskamer van hun appartement in Haarlem-Noord. Edwin zit er ook flink mee in zijn maag. Hij heeft al een rottijd achter de rug en dan komt dit er ook nog een keer bij. Gisteren was hij nog in het ziekenhuis, omdat hij behandeld is aan een tumor bij zijn slaap. “Door de bestralingen is mijn geheugen ook wat aangetast”, vertelt hij. “En daarom was hij ook nog warrig toen die zogenaamde vrouw van de bank belde”, zegt Saskia.
Telefoontje van de oplichter
Edwin probeert de oplichtingstruc in zijn herinneringen terug te halen. “Ik was op mijn laptop bezig met mijn bankrekening en toen belde een mevrouw. Ze zei dat ze van de ABN Amro was en dat er iets hersteld moest worden. Voor ik het wist bewoog mijn muis alle kanten op, terwijl ik niks deed. Toen zag ik ineens dat er van mijn spaarrekening 20.000 euro werd overgemaakt naar mijn betaalrekening. En ineens ‘floep’, was alles weg. Toen dacht ik ‘shit, dit is niet goed’.”
Hetzelfde gebeurde met een bedrag van 1.500 euro. Edwin meldde het bij de bank en deed aangifte bij de politie. “Bij de bank zeiden ze dat ze niet veel voor me konden doen. Uiteindelijk hebben ze, waarschijnlijk met hulp van de politie, zo’n 2.000 euro weten te redden. De rest ben ik kwijt.”
Banken maken gebruik van coulanceregelingen in het geval van spoofing. Edwin kreeg van de ABN Amro te horen dat hij daar geen aanspraak op maakt.
In de brief van ABN Amro aan Edwin staat het volgende:
“In uw verklaring in het proces verbaal hebt u aangegeven dat u dingen gedaan heeft op uw computer in overleg met de persoon aan de lijn. U geeft ook aan dat u de muis zag bewegen over het scherm en dat u zelf niets meer kon doen. U heeft de fraudeur toegang gegeven tot uw computer. U komt daardoor niet in aanmerking voor een schadevergoeding voor de restschade op basis van de coulanceregeling, omdat u de 5 uniforme veiligheidsregels niet hebt nageleefd.”
“Ze zeggen nu dat het mijn eigen schuld was, maar ik vind van niet”, zegt Edwin. Hij neemt het zichzelf kwalijk dat hij de oplichter, die Nederlands sprak met een licht accent, niet eerder heeft afgewimpeld. “Het komt zo geloofwaardig over en ze gaan zo geraffineerd te werk. Ik had ook nog nooit hierover gehoord, anders was ik wel op mijn hoede geweest. Ze hebben blijkbaar gewoon in de gaten gehad dat ik met mijn bankrekening bezig was en hadden dus zelfs mijn telefoonnummer. ”
Zelfgebouwde boot verkocht
Wat de situatie voor Edwin nog vervelender maakt, is dat het verloren spaargeld de opbrengst was van de verkoop van zijn zelfgebouwde boot, de ‘Lady L’. Daarmee voer hij 40 jaar lang rond door binnen- en buitenland. “Door mijn ziekte kon ik de boot niet meer onderhouden en moest ik ‘m wel verkopen. Van het geld wilden we nog samen leuke dingen gaan doen, maar dat wordt nu wel lastig.” Het is niet dat ze zichzelf niet meer kunnen onderhouden, maar ‘de extra’tjes’ komen voorlopig niet in de agenda te staan.
Toch gloort er wel weer een beetje licht aan de horizon. Een Haarlemmer is een inzamelingsactie begonnen voor Edwin en Saskia. Daarmee is inmiddels zo’n 1.400 euro opgehaald. “Ik ken diegene helemaal niet, maar het is natuurlijk heel aardig.” Saskia heeft er een dubbel gevoel over. “Het voelt nu een beetje alsof we lopen te ‘bietsen’, ik hoop niet dat mensen dat denken.” Ze wil iedereen waarschuwen voor de bellende oplichters. “Mensen, kijk goed uit. Je trapt er zo in. Je spaargeld gaat eraan.”
Een woordvoerder van ABN Amro kon vrijdag nog niet inhoudelijk reageren op deze zaak.