Fietsers die door bussen bijna van hun sokken worden gereden en wachtende bussen die het verkeer op de Rustenburgerlaan ophouden. Dat is straks verleden tijd, als het aan de gemeente Haarlem ligt. Met het verlengen van de bushaltes en het verplaatsen van de fietspaden moet het een stuk veiliger worden. Toch is niet iedereen blij met de plannen.
Omwonenden maken bezwaar
Een deel van de omwonenden is niet blij met de plannen van de gemeente. Zij zien hun woongenot achteruit gaan, onder meer door de nieuwe fietsenrekken die voor hun huizen worden geplaatst. Ze vrezen dat de huizenprijzen daardoor zullen dalen.
Buurtbewoner Eelco Jongeburger heeft in april 2021 samen met andere bewoners actie gevoerd en voelt zich “slecht gehoord en begrepen door de gemeente. Er is geen visie voor belangen van de burger.” Toch is er volgens het college een zorgvuldig participatietraject aan het besluit vooraf gegaan.
“De nieuwe verlengde bushaltes zijn helemaal niet nodig”
Eelco Jongenburger
Jongenburger stelt ook bezwaar te hebben gemaakt omdat er een nieuwe hub komt bij de Schipholweg, op een steenworp afstand van de Rustenburgerlaan . “Daar stappen passagiers van de grotere bussen over in kleinere bussen die de stad in gaan. Hierdoor zouden de verlengde bussen op de Rusterburgerlaan niet meer nodig zijn”, aldus Jongenburger.
Verlengde bushaltes
Minder parkeerplaatsen, wel groener
Van 50 naar 30 km
In principe hebben buurtbewoner Jongenburger en Menno Maas zich neergelegd bij het besluit van de gemeente. Toch is er nog een ding waar ze zich hard voor willen maken. “De maximumsnelheid moet van 50 km naar 30 km”, zegt hij. “In het mobiliteitsplan van de gemeente staat dat er overal in de binnenstad 30 km gaat gelden. Dat zou ook op de Rustenburgerlaan moeten zijn.”
Wanneer de herinrichting van de nieuwe haltes start, is nog onduidelijk. De gemeente houdt vooralsnog het najaar van 2022 aan. Eén en ander hangt ook af van de herinrichting van het Houtplein, even verderop bij de Rustenburgerlaan.