Bewoners van een studentenflat in Haarlem klagen na vier jaar nog steeds. Volgens de studenten betalen ze voor allerlei servicekosten zoals een nachtportier, onderhoud aan de dakgoot en het lappen van de ramen, maar zien ze daar nooit iets van terug. En dat is opvallend want in 2018 maakte NH Nieuws een reportage waarin te zien was dat de situatie toen niet veel anders was.
Niet dat ze er blij mee waren, maar met de schimmel in de douches, niet werkende verwarming en het niet onderhouden van de brandveiligheid konden Hessel Pijnaker en Ruben Volman nog wel leven.
De druppel die de emmer deed overlopen was de uitbraak van bedwantsen in het pand. Dat zijn volgens Hessel: “bloedzuigende kakkerlakken die niet te verdelgen zijn. Daarom heb ik al mijn mijn spullen moeten weggooien en ben ik van de een op de andere dag dakloos geworden.”
Hessel erkent dat het niet de verantwoordelijkheid is van de verhuurder Van der Huizen Vastgoedbeheer om de bedwantsen te bestrijden. “Maar” zo stelt hij. “Je krijgt die beesten door veel reizende mensen bij elkaar te plaatsen. En er zijn hier verdiepingen waar arbeidsmigranten dicht op elkaar wonen.”
Tekst gaat door onder de foto.
In de kelder, op de eerste en de derde verdiepingen wonen inderdaad arbeidsmigranten. Soms met zijn drieën op een kamer. Maar deze ruimtes vallen buiten de verantwoordelijkheid van de verhuurder Van der Huizen Vastgoedbeheer.
De verhuurder is overigens wel op de hoogte van de bedwantsen en laat aan Haarlem105/NH Nieuws weten ‘dat er bedwantsen zijn geconstateerd en we zijn reeds enige tijd bezig met een zo integraal mogelijke bestrijding ervan.’
“Dat vergt”, vervolgt het bedrijf, “ook de nodige medewerking en verantwoordelijkheid van de huurders. Alle onderhoudszaken worden direct en adequaat opgepakt. Daarbij zijn we soms afhankelijk van (actie of levering door) derden.”
Sleutelgeld
Ruben Voman heeft naar eigen zeggen tijdens het tekenen van zijn contract sleutelgeld moeten betalen. “Ik moest dat cash geven en mocht het niet overmaken. Ik wist dat dat illegaal is, maar ik wist ook dat ik nooit de kamer zou krijgen als ik het niet zou betalen.”
Verhuurder Van der Huizen vastgoedbeheer laat in een reactie weten ‘een nieuwsartikel of enig ander publiek platform geen geschikte plaats te vinden om overeenkomsten (of diens inhoud) te bespreken nu deze tussen twee partijen is overeengekomen.’
“Als huurders vraagtekens hebben bij de inhoud van hun huurovereenkomst – of hetgeen daaruit volgt – kunnen ze voor- en na ondertekening ervan te allen tijde bij ons terecht”, aldus Van der Huizen vastgoedbeheer.
Contact proberen te leggen met de verhuurder hebben Hessel en Ruben naar eigen zeggen genoeg gedaan. Maar hun mails werden nauwelijks beantwoord en ze kregen niemand aan de telefoon. Inmiddels hebben ze allebei de huur opgezegd en zijn de naarstig op zoek naar een nieuwe woning.
En Van der Huizen vastgoedbeheer? Die kon onze stelling dat er de afgelopen vier jaar niets aan het pand verbeterd is of dat er niets is gebeurd “Op generlei wijze delen”, aldus de verhuurder.