Het houdt de gemoederen al een aantal weken flink bezig: de plannen van de coalitie om het betaald parkeren in Haarlem fors uit te breiden. Een online petitie tegen het voorgenomen besluit is inmiddels al duizenden keren ondertekend, de reacties op social media van boze inwoners zijn niet van de lucht. Reden voor Haarlem105 om de verantwoordelijke wethouders Robbert Berkhout (GroenLinks) en Bas van Leeuwen (D66) uit te nodigen tijdens het programma Haarlem Vandaag om het beleid en het proces toe te lichten.
Beide wethouders begrijpen dat ‘betalen’ nooit het meest aantrekkelijke is dat je als wethouder kan initiëren. Tegelijkertijd zijn ze bij deze keuze voor uitbreiding van het betaald parkeren niet over een nacht ijs gegaan. “We zien al een tijdje dat in onze compacte stad het aantal inwoners groeit. Er komen zo’n 10.000 woningen en 20.000 Haarlemmers bij. De afgelopen 20 jaar zijn er ook 10.000 auto’s bij gekomen. De stad is dicht bevolkt en de openbare ruimte is overvol”, vertelt Berkhout. “Niks doen en het op z’n beloop laten, dat kan niet.”
Kijk hieronder het hele interview terug met wethouders Robbert Berkhout en Bas van Leeuwen
Om de stad veilig, toegankelijk en bereikbaar te maken zal er wat moeten gebeuren., zo vindt ook Van Leeuwen. “We hebben gezegd, we willen gewoon een hele prettige stad blijven. Voor voetgangers, voor kinderen en voor fietsers die er nu lang niet meer altijd doorheen kunnen. Daarbij komen veiligheidsdiensten soms de straten niet meer in of uit.”
Petitie
Intussen heeft het comité PaJaBeNe (Parkeren Ja Betalen Nee), opgericht door Marnix Langeveld, een petitie in het leven geroepen waarin mensen kunnen aangeven dat zij het niet eens zijn met het beleidsvoornemen om het betaald parkeren in Haarlem uit te breiden. De petitie wordt per dag maar liefst 800 keer ondertekend.
Van Leeuwen legt ondertussen uit hoe het precies in gang is gezet. “Er zijn tijdens de vorige raadsperiode draagvlak-onderzoeken gedaan waarbij per wijk aan de inwoners gevraagd is ‘wilt u betaalt parkeren in de wijk’”, zegt hij, Berkhout vult hem aan. “In de wijken rond het centrum wordt echt veel overlast ervaren en daar wilden de inwoners dat er iets gebeurde. Een dag nadat het betaald parkeren daar is ingevoerd namen de klachten toe in de aanliggende wijken.” Berkhout noemt dat het ‘waterbed effect’. “De automobilisten ontlopen het betalen door hun auto te parkeren in de naastliggende wijken. De problemen worden zo dus niet opgelost maar verplaatsen zich.”
“Niets doen is geen optie dan krijg je een parkeerinfarct, dan loopt het de spuigaten uit”
Bas van leeuwen, wethouder Haarlem
In maart dit jaar vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats, en is de parkeerproblematiek een belangrijk onderwerp. “Eens in de vier jaar stel je een coalitieakkoord vast en kijk je naar de toekomst. We hebben toen met elkaar gezegd dat we de stad ook in de toekomst veilig en leefbaar willen maken en waar het prettig wonen is”, zegt Van Leeuwen. “Niets doen is geen optie. Dan krijg je een parkeerinfarct en loopt het de spuigaten uit.”
Parkeerdruk
Berkhout knikt instemmend en neemt het over van zijn collega. “We hebben toen gezegd dat overal waar een wijk 85 procent parkeerdruk heeft [dat is een landelijke norm waarmee je zegt dat er zoekverkeer ontstaat, red.] daar grijpen we in. We kwamen er achter dat in 11 wijken de parkeerdruk hoger was dan 130 procent. Daar zijn echt veel meer auto’s dan beschikbare parkeerplaatsen. Dan hebben wij de verantwoordelijkheid om in te grijpen. Dat is niet prettig, maar wel nodig”, stelt Berkhout.
De komende twee jaar voert de gemeente in 11 wijken betaald parkeren in. “Ik kan mij voorstellen dat het voor mensen echt ontzettend vervelend en naar overkomt, en dat ze zeggen ‘maar ik heb toch meegedacht en ik heb nee gezegd. En nu gebeurt het toch’.”
Van Leeuwen snapt de verwarring en de pijn van de Haarlemmers. Beide wethouders zijn blij dat Marnix Langeveld, de initiatiefnemer van de petitie ook erkend dat er een probleem is dat moet worden opgelost.
Inspraak
Uitgangspunt van de maatregelen is dat het aantal auto’s in een wijk matcht met het aantal parkeerplaatsen. Gedacht wordt aan een beperkt bedrag voor de eerste auto en de invoering van een vergunningen platform. Het is ook de bedoeling dat het de wijken iets op zal leveren zoals meer groen en meer ruimte, daarover wordt met de inwoners gesproken. Volgende week spreekt de gemeenteraad over de plannen.
Het college heeft de nota Uitbreiding Betaald Parkeren vrijgegeven voor inspraak en die is tot en met 30 november in te zien. Iedere Haarlemmers kan een reactie geven via de website van de gemeente. Alle reacties worden bekeken, daarna zal het definitieve beleid worden opgesteld.
Op de vraag of de uitbreiding van het betaald parkeren er gaat komen antwoorden beide wethouders vrijwel unaniem. “Dat is ons voornemen. Dat is het besluit dat we hebben genomen.”