Leerlingen hebben nog altijd last van de nasleep van de coronapandemie. De meeste achterstanden zijn wel ingelopen, maar het aantal hulpvragen van leerlingen stijgt, merkt rector Jan Henk van der Werff van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem. Met enig schaamrood op de kaken, vertelt de rector dat ook hij de impact van de coronapandemie op jongeren heeft onderschat.
“Dat we in de reflex zijn geschoten: leerachterstanden los je op door extra uren aan te bieden. En dat we ons vergist hebben in de hardnekkige impact die zo’n coronaperiode heeft op de ontwikkeling van kinderen en de mentale gevolgen voor hen”, erkent Van der Werff. “Daar zijn we denk ik met z’n allen een beetje te laat achter gekomen en hebben daar dus alleen maar met vertraging op gereageerd. Dat had beter gekund.”
Er is echt wel behoefte aan meerdere gesprekken, om hun hart te luchten. Dat is wel betrekkelijk nieuw”
Jan Henk van der Werff, rector Stedelijk Gymnasium Haarlem
Afgelopen week mocht Van der Werff, samen met drie andere schoolbesturen, de Haarlemse politiek vertellen hoe het ervoor staat met zijn school. “We waren daar om de jaarrekening (van 2021, red.) toe te lichten. Ik was eigenlijk wel blij dat het niet alleen om cijfers ging, maar waar het onderwijs voor is: om kinderen verder te helpen. Het welzijn van kinderen en geestelijke gezondheid zijn daar gewoon een heel belangrijk onderdeel van. Ik vind het wel erg fijn dat dat thema zo tussen de oren van mensen zit”, vertelt Van der Werff in het radioprogramma Haarlem Vandaag.
Luister hier het hele interview terug. Tekst gaat door onder het audiofragment:
Sinds de pandemie is het aantal leerlingen dat om hulp vraagt bij de school gestegen. Inmiddels ligt de laatste lockdown al enige tijd achter ons, toch ziet Van der Werff dat zijn leerlingen nog niet alles op de rit hebben. “Ik zie dat kinderen langdurig een beroep doen op hulp, bijvoorbeeld op wekelijkse basis. Er is echt wel behoefte aan meerdere gesprekken, om hun hart te luchten. Dat is wel betrekkelijk nieuw.”
Klimaatcrisis
Dan helpt het niet dat we nu weer met andere crisises te maken hebben, zoals het klimaat en de oorlog in Oekraïne, concludeert Van der Werff, die sinds 2019 rector is van de school. Volgens hem heeft dat allemaal impact op de psyche van zijn leerlingen. Hoewel daar niet direct een oplossing voor is, probeert de rector samen zijn collega’s, de leerlingen wel te helpen:
“Ik denk dat het goed is om het te bespreken en proberen met elkaar kleine stukjes op te lossen. Waar je wel invloed op hebt, door middel van je eigen gedrag”, licht Van der Werff zijn visie toe. “Vaak helpt het als je met je eigen gedrag kleine aanpassingen kunt doen, en daarmee toch het idee hebt dat je iets bijdraagt. Ik denk dat dat een heilzaam pad is. Kleine stapjes maken, niet verdwalen in alle grote problemen, maar het proberen uiteen te rafelen in kleine eenheden waar je ook echt wat mee kunt doen.”
Dingen beleven
De komende tijd staat het welzijn van zijn leerlingen dan ook hoog op de agenda, zegt Van der Werff. “Ik denk dat we meer aandacht moeten schenken aan leuke dingen doen, met elkaar dingen beleven. Je kunt het vertalen in met elkaar op reis gaan en ook uitjes maken: Het met elkaar gezellig maken.” Voor scholen was extra geld beschikbaar om onder meer leerachterstanden in te halen.
“Als je kijkt naar de examenresultaten is het allemaal best goed. Maar dit aspect is hardnekkig en eist gewoon de komende jaren onze voortdurende aandacht”
Jan Henk van der Werff
Ook de komende jaren mag dit geld nog gebruikt worden, volgens Van der Werff moet dat voor maar een doel gebruikt worden: “We zullen dit echt vooral inzetten voor het mentale welzijn van kinderen. Ik geloof dat die leerachterstanden wel zijn ingelopen voor een deel. Als je kijkt naar de examenresultaten en de doorstroming is het allemaal best goed. Maar dit aspect is hardnekkig, moeilijker in kaart te brengen en eist gewoon de komende jaren onze voortdurende aandacht.”