“Waarheid is heel moeilijk te herkennen, maar onwaarheid is heel snel te herkennen”, aldus Robert Theunissen. Hij houdt zich bezig met digitale geletterdheid bij de bibliotheek Zuid-Kennemerland. Deze week speelde kinderen het vernieuwde Hackshield spel. “Kinderen moeten dan door de bibliotheek met een tablet opzoek naar spel elementen.”
Na het scannen van deze elementen krijgen de kinderen een vraag op de tablet. “Deze moeten ze dan beantwoorden, door bijvoorbeeld informatie in de bibliotheek te zoeken. Hierdoor leren ze feiten en fabels te scheiden”, legt Theunissen uit.
Bekijk hieronder de reportage:
Vandaag op 1 april is het traditioneel de dag dat er veel grappen worden gemaakt, maar online nepnieuws is volgens de bieb geen grap. “Het kan een bedreiging vormen voor onze maatschappij. Kijk maar naar de corona tijd, doordat iedereen wat anders geloofde kwamen wij lijnrecht tegenover elkaar te staan”, aldus Theunissen.
De digitale wijkagent van de politie moedigt het initiatief aan. “De digitale wijkagent houd zich bezig met de online wijk en preventie is daarin heel belangrijk. De kinderen die hier al leren hoe ze nep nieuws kunnen herkennen, kunnen dit later weer aan hun opa en oma uitleggen”, aldus de politie.
Pilot
Het spel Hackshield is al wat ouder maar tijdens de coronaperiode door ontwikkeld. De nieuwe variant maakt gebruik van aangevulde realiteit ( augmented reality) wat betekend dat kinderen door de lens van de iPad het gewone beeld zien aangevuld met in dit geval eieren die ontploffen en waaruit vragen verschijnen.
Het was voor de bibliotheek de eerste keer dat dit spel werd getest. “Voor ons is het ook even kijken hoe het werkt. Over een maand gaan wij het in Heemstede weer doen”, meld Theunissen. Dat er kinderen door de bibliotheek lopen en geluid maken is tegenwoordig geen bezwaar meer. “Voor sommige mensen nog wel hoor” lacht Mart Riepma van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland.
“Tegenwoordig zijn wij niet alleen maar de bibliotheek waar je boeken haalt, maar een maatschappelijke bibliotheek. Dit betekend dat wij mensen helpen, met bijvoorbeeld de digitale overheid, maar ook kinderen mediawijsheid leren”, aldus Riepma.