Het Openbaar Ministerie gaat de brugwachter die dienst had tijdens het ongeluk op 11 november 2022, waarbij een fietser van een opengaande Prinsenbrug naar beneden viel, niet vervolgen.
Uit onderzoek van het OM blijkt dat tijdens het ongeval de slagbomen naar beneden waren en de gevaarlichten brandden. “De conclusie van het OM is dat brugwachter niet strafrechtelijk aansprakelijk is voor het veroorzaken van de ernstige gevolgen bij het slachtoffer”, aldus Marleen van Fessem, persvoorlichter OM Noord-Holland.
Ongeval
Het was in het begin van de avond toen een 28-jarige man uit Leiden zwaargewond raakte door een val van de Prinsenbrug. Hij viel van grote hoogte en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De 28-jarige man fietste van zijn werk in de Waardepolder naar het station.
Het ongeluk riep bij een hoop mensen vraagtekens op. Al snel werd duidelijk dat het zicht vanaf het brugwachtershuisje niet optimaal is, maar hoe het ongeluk had kunnen gebeuren bleef onbekend.
Onderzoeksrapport
Na het ongeluk doken verschillende media in oude onderzoeksrapporten over de bruggen in Haarlem. Daaruit bleek dat de Prinsenbrug één van de moeilijkste bruggen is om te bedienen en er ervaren brugwachters nodig zijn voor de bediening ervan. Het rapport van Intergo concludeerde dat dat het wegdek ’s avonds ‘alleen met grote inspanning’ goed te zien is. Verkeersregels worden bij de brug regelmatig door fietser aan hun laars gelapt. Zo zijn spookrijdende fietsers eerder regel dan uitzondering en komen voetgangers soms vast te zitten tussen de sluitende slagbomen.
Opmerkelijk genoeg werden er na het ongeluk extra camera’s bij de brug opgehangen. Volgens de gemeente ging het hier alleen om geplande werkzaamheden. De werkzaamheden zijn voorbereidend om op advies van de rapporten uit 2018 de Haarlemse bruggen vanuit een centrale post aan te sturen.
De camera’s moeten het zicht op de brug en de bewegende delen verbeteren. Dat het vijf jaar duurt voordat de centrale bediening gerealiseerd kan worden, heeft volgens de gemeente te maken met de grootte van deze operatie.
“Het havenkantoor moet hiervoor verplaatst worden en alle bruggen in Haarlem moeten in één keer die overstap maken naar centrale bediening vanaf één locatie. Dat kost tijd omdat hier geld voor vrijgemaakt moet worden en dit dus door het besluitvormingsproces moet van de gemeenteraad”, vertelde een woordvoerder van de gemeente eerder aan Haarlem105.