De druk op scholieren om te presteren, goede cijfers te halen en niet te falen is in de afgelopen jaren toegenomen. Dat zegt Michael Fricke, trajectbegeleider bij Lyceum Sancta Maria in Haarlem, tijdens het radio programma Haarlem Vandaag.
Fricke denkt dat deze druk afkomstig is van meerdere factoren: “De druk die voortkomt uit school, de maatschappij en opvoeding, maar ook de impact van sociale media zijn factoren”, legt hij uit. “Het uit zich in leerlingen die tijdens de lessen black-outs ervaren en daardoor minder presteren op een toets. Of leerlingen die bepaalde toetsen overslaan, doordat ze te veel druk bij zichzelf voelen om op dat moment te kunnen presteren.”
Luister hier het hele gesprek terug. Tekst gaat door onder het fragment.
Tijdens het examenjaar wordt het gevoel van prestatiedruk bijna verdubbeld, vertelt Fricke. “Als je kijkt naar de wetenschappelijke onderzoeken er gedaan zijn, dan zie je dat zo’n 13 procent van de leerlingen op middelbare scholen spanningen ervaart als het gaat om het presteren. In het eindexamenjaar is het 25 procent, je ziet wel dat het dan veel meer is.”
Gezond leven
Fricke benadrukt dat een gezonde levensstijl een groot verschil kan maken: “Het is heel belangrijk dat je niet zo heel veel anders doet dan dat je altijd hebt gedaan. Het is belangrijk dat je voldoende slaapt, dat je goed eet en dat je blijft bewegen”, legt hij uit. “Wat we veel zien is dat leerlingen toch meer in de boeken duiken. In de avond leren of nachten doorhalen heeft eigenlijk niet zo heel veel zin.”
Ten slotte merkt Fricke op dat de coronapandemie ook impact heeft gehad op de druk die leerlingen ervaren. “Wat we hebben gezien na de pandemie, is dat er heel erg ingezet op de cognitieve ontwikkeling. Dat eigenlijk de sociale, emotionele ontwikkeling soms iets achterliep”, aldus Fricke. “Er was daar gewoon wat minder aandacht voor. Nu zien we wel, dat juist door aandacht te geven aan die sociale, emotionele ontwikkeling, dat leerlingen steeds beter omgaan met druk bij presteren.”