Haarlem gaat de strijd aan met laadpaalklevers, bezitters van een elektrische auto die een openbare laadpaal onnodig lang bezet houden. Vanaf 1 februari moet er ook tijdens het opladen van je elektrische auto parkeergeld betaald worden, als in dat gebied betaald parkeren geldt. Tot nu toe was dit gratis in Haarlem.
Of de nieuwe maatregel ook zoden aan de dijk zet valt te betwijfelen. De meeste bezitters van een elektrische auto zullen toch laden in de eigen wijk, waar ze waarschijnlijk al een parkeervergunning hebben. De gemeente heeft verder ook geen cijfers beschikbaar, vertelt een woordvoerder. “We hebben geen onderzoek gedaan naar het aantal laadpaalklevers in Haarlem, en kunnen niet zeggen of dit komt door reguliere gebruikers of door vergunninghouders.” De maatregel is dan ook voornamelijk genomen om de parkeerwetgeving gelijk te trekken met auto’s die wel een verbrandingsmotor hebben. “Deze maatregel is bij meerdere gemeenten al ingevoerd.”
Landelijke regels
Om laadpaalklevers echt aan te kunnen pakken zijn dan ook landelijke regels nodig, zegt de gemeente. “Op dit moment is er geen wettelijke grondslag om te handhaven op laadplekken. Als een auto is aangesloten aan de laadkabel dan mag je er staan. Landelijk is er nog geen overeenstemming over de beste aanpak rondom laadpaalkleven.”
Een andere irritatie van veel bezitters van een stekkerauto is de prijs per kWh aan de openbare laadpalen. Een gemeente als Amsterdam heeft daarover afspraken gemaakt met de aanbieders, om zo woekerprijzen te voorkomen. In Haarlem bepaalt de aanbieder van de laadpaal de prijs, waardoor je al snel 18 cent per kWh duurder uit bent. Per laadbeurt kan dat al snel een tientje schelen. Bij navraag blijkt dat de gemeente Haarlem onderzoekt of een maximumprijs ook hier mogelijk is. “In de nog op te stellen strategische visie laadinfrastructuur, zullen we bekijken of we een maximumprijs per KWH zullen instellen. De laadpalen zijn van de providers, die bepalen momenteel de prijzen. Wij als gemeente faciliteren als er een aanvraag is voor een publieke laadpaal.”
Autodelen en langer parkeren
Naast het invoeren van betaald parkeren bij laadpalen veranderen er nog wat zaken vanaf 1 februari. Er komt een nieuwe vergunning voor autodelers, waardoor het makkelijker wordt om een auto te delen met vrienden of familie in een andere parkeerzone. De parkeervergunning geldt dan voor meerdere gebieden. Ook wil de gemeente meer parkeerplaatsen in de parkeergarages Dreef, Houtplein en Cronjé beschikbaar stellen voor bewoners. Zij kunnen hun parkeervergunning voor straatparkeren dan omruilen voor een abonnement in de garage.
Een laatste verandering is dat er vanaf mogen langer geparkeerd mag worden in parkeerzones C, dat zijn alle zones behalve het centrum en Schalkwijk. Tot nu toe zat daar een maximum van drie uur aan vast. Mede vanwege een uitspraak van de Hoge Raad gaat deze beperking eraf in heel Haarlem.