NS-medewerkers staken vandaag in regio Noord-West Nederland, dus is ditmaal het gebied waaronder Noord-Holland valt aan de beurt. Treinreizigers in onze provincie moeten op zoek naar alternatief vervoer. De grootste Nederlandse vakbond, de FNV (Federatie Nederlandse Vakbonden) had de staking eerder al aangekondigd en is er een in een reeks van stakingen die sinds vorige week plaatsvinden.
“Reizigers vanuit Haarlem moeten vandaag met een ander vervoersmiddel op reis”, vertelt FNV bestuurder Roos Rahimi. Zij bevestigt dat in de regio Noord-West de treinen vrijwel geheel stil zullen liggen. “Regio Noord had afgelopen woensdag een hoog ‘staakgehalte’ van de medewerkers, wij verwachten dat dit ook zo zal zijn tijdens de komende stakingen. Mogelijk kan de NS met het niet-stakend personeel een enkele trein laten rijden, maar ik zou er niet op rekenen”, aldus Rahimi.
24-uur durende staking
Daarnaast bevestigt Rahimi dat de staking veel weg zal hebben van de staking in regio Noord van vorige week. Ook de staking van vandaag zal 24 uur duren: van vanochtend 04.00 tot dinsdagochtend 04.00.
“De werknemers voelen zich als een uitgeknepen citroen. Ze zijn helemaal op”
Roos Rahimi, FNV bestuurder
De stakingen zijn een direct gevolg van het stuklopen van de onderhandelingen tussen de NS en de vakbonden van de NS-medewerkers over een cao. De vakbonden eisen onder andere een loonsverhoging van €100 per maand, en een eenmalige bonus van €600 voor alle medewerkers. De reden hiervoor is de recente inflatie. Dit is echter niet de enige oorzaak voor de staking. Een ander belangrijk argument is de hoge werkdruk die volgens de vakbonden op de NS-medewerkers wordt gelegd.
Krapte op de arbeidsmarkt
Volgens Rahimi moet het personeel steeds harder werken door de krapte op de arbeidsmarkt. “De werknemers voelen zich als een uitgeknepen citroen. Ze zijn helemaal op.” De FNV eist ook betere werkroosters en betere algemene werkomstandigheden voor het NS personeel. Iets wat niet alleen geldt voor de zichtbare NS-medewerkers zoals conducteurs en machinisten, maar ook voor de vele werknemers achter de schermen. “Er zijn namelijk heel veel medewerkers die de reizigers niet zien, maar daar wordt nooit over gesproken”, aldus Rahimi.
“De NS heeft een wanbeleid gevoerd”
Roos Rahimi
De NS stelt dat het onmogelijk is aan de gestelde eisen te voldoen. Ze hebben simpelweg niet genoeg geld om hun werknemers een hoger salaris te geven. De NS ziet het als rechtstreeks gevolg van de coronapandemie. Toen namen een stuk minder reizigers de trein, wat zorgde voor grote financiële verliezen voor het bedrijf.
Volgens Rahimi ligt het helemaal niet aan de financiële situatie van de NS, maar aan hun beleid. “De NS heeft een wanbeleid gevoerd. Ze bleven maar krimpen om de winst te maximaliseren, en zo hebben ze minder goede service kunnen bieden aan de reizigers, waardoor ze die hebben weggeduwd”, stelt de FNV bestuurder.
Toekomst
De NS geeft op haar website in een reactie op de stakingen er voor open te staan weer in gesprek te gaan over een nieuwe cao, maar geven daarbij wel op voorhand aan dat bij de besprekingen rekening moeten worden houden met een krappe arbeidsmarkt, stijgende prijzen en teruglopende reizigersaantallen.
De FNV heeft aangekondigd dat wanneer de regionale stakingen niet de gewenste resultaten opleveren, ze over zullen gaan op landelijke acties.